Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Runda rulltrappor och lavashower som draglok, tack!

Postnords detaljhandelsexpert Carin Blom blir imponerad av fasader och ytor i Las Vegas – men besviken inne i butikerna.

Publicerad: 29 mars 2018, 09:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeUpplevelser

Läs mer: Carin Blom summerar Shoptalk: ”Voice and visual” förändrar konsumtionen

Jag har precis kommit hem från en konferens i Las Vegas. Jag har blandade känslor för den staden – fascinerad av hotellen, folket och variationen men nästan förskräckt av det hela på samma gång. Jag älskar att gå runt på hotellen för att se vad just de har för tema och vad de erbjuder sina kunder. Allt från The Mirages vulkanshow tillthe Venetians inomhuskanal där de åker i gondoler och sjunker italienska klassiker eller Bellagios mäktiga fontänkonsert.

Det finns alltid ett draglok på varje ställe som drar en dit vid ett visst klockslag för att se något specifikt. Till exempel Ceasars Palace mäktiga entré som fortsätter in i köpcentrumet med svängda rulltrappor som tar en vidare in och upp i centrumet som fortsätter i samma romerska stil.

Rulltrappor är kanske inget man vill spendera speciellt mycket pengar på i dag, det förstår jag ;), de ska egentligen bara uppfylla sitt syfte – transportera människor uppåt. Men jag blev ändå imponerad av Ceasars rulltrappor, sjukt snyggt, enligt mig!

Så jag medger att jag blir imponerad av just den mäktiga känslan när man går in i dessa hotell/köpcentrum, något som jag faktiskt fortfarande bär med mig och tänker på nu när jag är tillbaka i Sverige igen.

IMPONERANDE. Runda rulltrappor och pampig H&M-entré – båda i Ceasars Palace.

Det jag inte blir lika imponerad av är själva butikernas uppbyggnad. Ofta ser de nästan likadana ut överallt, jag får ingen vidare inspiration, trots mäktiga entréer. Där tappar de mig alltså direkt. Jag går in i butiken – tar ett varv– går ut. Mäkta besviken. De lägger så mycket kraft på många saker – men innehållet, utseendet och upplägget i butikerna då – nej, inget.

Jag älskade H&M:s inbjudande butik i Ceasars Palace – pampig, rymlig och inbjudande.

Men väl där inne – nej, samma där.

Jag går in i butiken – tar ett varv– går ut. Mäkta besviken.

Jag blev även imponerad av Macys vd från Shoptalk-konferensen där han var väldigt transparent om hur de arbetar i dag – hur de kartlägger kundresan och vad deras konsumenter vill ha. Men när jag besökte en av deras butiker i Vegas får jag inte den känslan för jag hittar ingenting, jag blir förvirrad av butiken och inspireras tyvärr inte alls. Deras fyra insikter –inspiration, fashion, clear value och improved experience – är inget jag känner i butiken. Då känner jag ingenting, mer än att jag mest vill gå därifrån.

Så, vad vill jag säga med detta? Jo, att jag förväntar mig att bli inspirerad i butikerna, få hjälp att hitta det jag är ute efter (vill kanske inte alltid prata, men de kan väl ta fram produkter jag möjligen skulle gilla däremot?), men framförallt att de gör det lite enklare för mig. Men jag inser då att jag tagit med mitt beteende från nätet ut i butiken. Jag vill att det ska vara enkelt, jag vill bli inspirerad, få rekommendationer och en upplevelse när jag handlade där. Jag vill att de ska veta vad jag är ute efter eller vad jag kanske behöver.

■ Runda rulltrappor – ja, tack! (ok, vet att det är snordyrt)
■ Coola draglok såsom lavashower – ja, tack!
■ Inspirerande butiker med relevant innehåll – ja, tack!

Carin Blom

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ModeUpplevelser

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev