Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Rickard Johansson: Den blygsamma utvecklingen för fysisk handel fortsätter

Publicerad: 21 augusti 2017, 09:38

2016 innebar en mjuklandning för den fysiska handeln. i ljuset av e-handelns mognad blir dock tillväxten fortsatt måttlig.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Rickard Johansson är analytiker på HUI Research

Så var statistiken för handeln i Sveriges 290 kommuner år 2016 publicerad. Den fysiska handelns tillväxt landade på totalt två procent, med andra ord ungefär en procentenhet lägre än för detaljhandeln som helhet som under fjolåret växte med tre procent.

Den bakomliggande förklaringen är givetvis e-handeln som delvis äter upp den traditionella handelns tillväxt. Samtidigt växer fortfarande fysisk handel mer i faktiska kronor än e-handeln, så den fysiska butiken är ännu långt ifrån borträknad.

Den något måttligare tillväxten gjorde också avtryck runt om i landet. De större städerna, med tillhörande handelsplatser som vanligen brukar vara drivande i försäljningen, utvecklades mer försiktigt och i linje med landet som helhet.

ÖKADE TVÅSIFFRIGT. Avion blev ett lyft för Umeå.

Undantaget blev Umeå som procentuellt sett ökade tvåsiffrigt efter att shoppingcentret Avion och Ikea öppnat under våren 2016.

Storstäderna uppvisade ett liknande mönster där tillväxten hölls tillbaka av Stockholms svaga tillväxt under fjolåret. I stället gavs gruppen storstadsnära kommuner ett uppsving, i huvudsak tack vare Solnas kraftiga ökning.

Den gemensamma nämnaren stavas Mall of Scandinavia som under sitt första helår har etablerat sig med besked i huvudstadens detaljhandelslandskap. Den direkta effekten av etableringen är att ett nettoinflöde verkar ha skapats till kommunen, då försäljningsindex för Solna kommun gått från 75 till 122.

Dessa kommuner har länge haft ett utflöde till starkare grannkommuner

Det blir därmed intressant att följa hur de kommande åren utvecklas i Stockholmsregionen som helhet och vilka flöden som skapas när den initiala effekten har lagt sig.

De mindre kommunerna visade, föga överraskande, en samlad utveckling som är något lägre än för riket som helhet. Dessa kommuner har länge haft ett utflöde till starkare grannkommuner och står därmed sällan för tillväxten.

Undantaget är de kommuner med stark besöksnäring som under året utvecklades starkare än övriga landet. Gränshandeln ger ett fortsatt stabilt intryck med överlag positiv tillväxt efter en något svajig valutakurs under året.

År 2016 innebar alltså en mjuklandning för den fysiska handeln. Detta efter föregående års starka tillväxt som blev den starkaste på tio år.

HUI Research väntar sig dock i ljuset av e-handelns mognad att den fysiska handelns tillväxt blir fortsatt måttlig. Redan i dagsläget innebär e-handeln utebliven försäljning för de fysiska handlarna, särskilt inom elektronik- och beklädnadssegmenten där e-handelns andel är som störst. Det återstår att se hur marknaden utvecklas under de kommande åren, särskilt i ett läge där konjunkturen riskerar att vika nedåt.

Läs mer: Solnas jättelyft slår inte mot Storstockholms övriga kommuner: ”Överraskande”

Rickard Johansson

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev