Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Retail is detail – den som säger detaljhandel får ställa sig i hörnet och skämmas

Publicerad: 14 mars 2019, 07:11

Retail is detail och omni numera en fygital företeelse. Varje skrå har sitt eget språk – och detaljhandeln är inget undantag. Tvärtom. Här slevar likasinnade ur samma mustiga soppa av branschfloskler och andra tomma ord. Det måste få ett slut.


När jag precis hade börjat som journalist attraherades jag lika mycket av bilden av yrket som av själva jobbet.

Jargongen på redaktionen. Det ljumma kaffet som långsamt drev mig mot den första efterlängtade magkatarren och den så mytomspunna deadlinen.

Att prata om knäck, bröd och rubbar tills de lite äldre kollegorna tittade på klockan och bad mig lätta var, antar jag, ett sätt att klappa mig själv på axeln och säga att "bra jobbat. Du tog dig dit”.

Jag var ett med stammen. Hade hittat min flock.

Med åren har det där bleknat bort. Tintininstinkterna är inte lika starka längre och att låta som valfri karaktär ur nån Thor Modéen-film känns för ansträngt.

Läs mer: Handelns chefer: Här är de viktigaste trenderna under 2019

Då lyssnar jag hellre. Och ler i mjugg. Jag gillar ju när språket förflyttar sig och detaljhandeln, som man har en del påsar ihop med på dagarna, är jättebra på den rörelsen. Det är som att den pågående digitaliseringen inte bara utmanar de fysiska butikerna utan även passar på att rensa upp bland gamla slitna ord och uttryck som hör den tiden till. Ut med då. In med nu.

Det magiska uppstår i mötet däremellan. I strukturomvandlingens gränsland. När stad möter land. När e-commerce möter gammelhandel. När distruptiv kille från Elgiganten i Täby möter jordad butikschef på Ica Nära i Pålsboda. När olika världar och verkligheter träffas på Linkedin och nu (försöker) prata ett och samma språk.

En del har ställt om. Andra är kvar.

En del är sjukt agila. Andra har gjort resor och då snackar vi inte till Mallorca, utan förändringsresor med bolaget de jobbar på.

Det är som att digitaliseringen passar på att rensa upp bland gamla slitna ord.

Några hävdar att omni är passé. Nu handlar allt om det fygitala. De som varit med förr men som ändå vill dominera fnyser lätt och påstår att allt är retail.

Alla som fortfarande pratar om detaljhandel kan ställa sig i hörnet och skämmas.

Retail, för bövelen.

Själv peakade jag av högmod när jag tillrättavisade en klart meriterad reporter på en av de stora morgontidningarna för några månader sedan.

”Gud, så många tomma affärer”, fick hon ur sig under en rundvandring på ett av Stockholms ombyggda köpcentrum.

– Du, affärer gör man. Butiker menar du. Gud, så många tomma butiker, sa jag och spände ögonen i henne.

Hon tittade skräckslaget på mig.

Jaha, tack då, sa hon, knappt hörbart.

Ja, retail is fan detail, muttrade jag och gick vidare.

Michael Sandsjö

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News