Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Rekordkvartalet – hatten av för Willys

Axfood inleder 2019 urstarkt – med ett första kvartal i toppklass. Även utan påskförsäljningen. Willys presterar exceptionellt bra samtidigt som e-handeln rusar.

Publicerad: 25 april 2019, 07:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiAxfood

Det är svårt att inte ta till superlativer när man tittar på siffrorna för Axfoods första tre månader.

Förväntningarna på bolaget är förvisso höga, men alla i branschen vet att med en rörlig påsk så är det först efter andra kvartalet som utfallet kan jämföras på riktigt, med föregående år och med andra aktörer.

Men samtidigt, Axfoods prestation ser ut att vara svårslagen.

Läs mer: Axfood överlevde påsken – och krossade index: ”Fantastisk utveckling”

Butiksomsättningen ökade med 4,1 procent, varav 4,0 procent i jämförbara enheter. Och e-handeln ökade med 35 procent, vilket ska jämföras med branschens e-handelstillväxt (enligt DHI) som landade på 19,1 procent i första kvartalet.

Rörelseresultatet ökade med 50 miljoner kronor eller närmare tolv procent. Förvisso skapar nya redovisningsregler ett resultatlyft, men i alla fall. Rörelsemarginalen landade på rekordhöga 4,1 procent, vilket är det högsta noterade värdet för första kvartalet sedan bolaget bildades år 2000.

Med andra ord har Axfood fått en verklig smakstart på 2019.

Utfallet när det gäller butiksomsättningen i jämförbara enheter slår de andra aktörer som redovisat säljsiffror (Ica-butikerna och Matrebellerna) och det skulle förvåna om inte Axfoods butiker är första kvartalets vinnare i hela dagligvarubranschen.

Willys leder utvecklingen med ett mycket starkt säljresultat under årets första tre månader, framför allt i jämförbara enheter. Sannolikt påverkar gränshandeln i Eurocash-butikerna positivt, liksom e-handeln som rullas ut i snabb takt. Möjligen är Willys-butikerna inte heller lika beroende av påskförsäljningen som mer traditionell handel är.

Det är bara att lyfta på hatten för Willys vd Thomas Evertsson och hans gäng. Respekt.

Det kommer att krävas en rejäl prestation av bolaget för att hålla farten uppe under resten av året.

Hela Willys ser ut att vara en extremt väloljad organisation, från inköp till kundmöte. Konceptet har finslipats över tiden och träffat rätt och fått många trogna kunder. Butiksnätet, tillskottet av gränshandel och en växande e-handel gör också att kedjan har få vita fläckar på kartan numera.

Hemköp presterar också bra även om man här kan ana en större påskeffekt (jämfört med Willys). Kedjan sammantaget och i jämförbara enheter ökar mer än branschen och de handlarägda butikerna sticker ut. Nyckeltal som antal kunder, snittköp och e-handelstillväxt är enligt bolaget gynnsamma och det talar för fortsatt expansion, liksom nyetableringar, fler franchise-butiker och tillskottet av Östenssons-butikerna senare i år.

Willys och Hemköp får nu även mer stöd av nya apotekssatsningen Apohem och att Urban Deli knyts närmare Axfood som dess nya spjutspets på dagligvaruområdet.

Sammantaget kan vd och styrelse vara nöjda med starten på 2019. Samtidigt har ribban lagts mycket högt och det kommer att krävas en rejäl prestation av bolaget och dess medarbetare för att hålla farten uppe under resten av året.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiAxfood

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev