Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Pontus Edman: Vågat spel av Stadium

Publicerad: 14 februari 2018, 09:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidStadium

Det är ingen hemlighet att den fysiska sporthandeln går sin kanske tuffaste match någonsin just nu. På andra sidan nät, flera starka spelare som gör allt för att pressa sin motståndare längre och längre bak i banan.

Digitaliseringen gör att kedjorna tvingas ställa om och fundera över vilket syfte den fysiska butiken ska spela i framtiden. Det har oundvikligen gett flera effekter. Organisationer stuvas om, butiksnät ses över och olönsamma enheter bommas igen. En sund utveckling då det helt enkelt måste till tydliga förändringar för att ändra matchbilden.

Så vad kan framgångsreceptet för de fysiska sportbutikerna vara? Hur ska de skruva på de taktiska direktiven för att ta tillbaka initiativet? Här finns flera vinnande råd.

Läs mer: Stadium blåser av stort personalevent: ”Vi måste fokusera på det dagliga”

UTMANING. Hur står det till med butiksupplevelsen?

Att erbjuda en mäktig butiksupplevelse, att erbjuda kunden ett mervärde genom att besöka butiken och kanske det viktigaste av allt, att ha en serviceinriktad och kunnig personal som brinner för att sälja varor.

Hur lockar man då fram den där lagandan hos säljarna, den där glöden att kämpa trots att det just nu går tufft? Hur triggar man medarbetarna att lyfta sig ännu lite mer för att försvara företagets färger?

Ja, inte genom att plocka bort personalaktiviteter i alla fall. Det kan sänka moralen hos vilken medarbetare som helst. Agerandet skapar också en överhängande risk att det blir negativt snack bland medarbetarna i omklädningsrummen. ”För ledningen är det bara siffror som gäller. Nu plockar de bort personalaktiviteterna för att spara pengar”.

Ett snack som inte direkt gynnar en redan pressad spelare.

Att stryka ett streck över ett, vad det verkar, väldigt populärt medarbetarevent är risky business

Det är ett sundhetstecken att Stadiums ledning agerar nu när det blåser snålt. Det är deras uppgift. Men att stryka ett streck över ett, vad det verkar, väldigt populärt medarbetarevent är risky business. Då är tonen i den interna kommunikationen helt avgörande för att behålla medarbetarna på sin sida i den fortsatta kampen om att locka in kunderna i den fysiska butiken.

I mars släpps Stadiums bokslut, och troligtvis finns en stor del av förklaringen till den inställda Stadium Olympics att läsa om i kolumnen för rörelseresultatet. Och det kan mycket väl vara så att ett inställt personalevent för att i stället vara på hemmaplan och ”fokusera på den dagliga verksamheten” är helt nödvändigt för att vinna den kortsiktiga matchen.

Men ska Stadium undvika dubbelfel och faktiskt vara kvar i den här turneringen för lång tid framöver är det viktigt att se över hur man plockar enkla poäng internt.

Medarbetarna är nämligen det absolut starkaste vapnet i kampen mot den skoningslösa nätspelaren.

Pontus Edman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidStadium

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News