Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Pontus Edman: Spännande, men Mat.se kan vara för tidigt ute

Mat.se testar nya tekniska lösningar. Röststyrda inköp kopplat till kundens egna preferenser placerar Axfoods närbutik i framkant. Och idén är spännande. Frågan är om konsumenterna är redo.

Publicerad: 4 september 2020, 12:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelDigitaliseringMat.se

Häromdagen landade en undersökning från managementkonsultbolaget Kearney på skrivbordet.

Denna deklarerade att svenska konsumenter är på plats 6 world wide i digitaliseringsindex, före länder som USA (10), Tyskland (16) och Japan (28). När man tittar närmare på siffrorna är vi svenskar väldigt digitala när det kommer till musik och underhållning. Däremot halkar vi en bit efter när man tittar på uppkopplade enheter i hemmet, som hälsoarmband, kylskåp, spis och så vidare.

Läs mer: Mat.se pilottestar röststyrd e-handel: ”Vi vill flytta fram positionerna”

Som en fullt rimlig förklaring till det sistnämnda lyfter man fram att svenskarna tänker till kring sin integritet och inte gärna vill släppa ifrån sig för mycket personlig information som kan landa i fel händer.

Vi vet ju av erfarenhet att skillnaden mellan succé och flop ofta ligger i tajmningen.

Den pågående pandemin har, som vi har konstaterat vid många tillfällen, snabbat på den digitala transformationen inom dagligvaruhandeln och i juli ökade försäljningen på nätet med hisnande 165 procent jämfört med samma period förra året, enligt Dagligvaruindex.

Då blir det också självklart att aktörerna gör vad de kan för att ligga i teknisk framkant, området har ju potential att på sikt kunna bli en väldigt lönsam historia.

Som Mat.se, Axfoods egen lilla experimentplattform, som i veckan offentliggjorde ett test med röststyrd shopping. Ett spännande steg som med stor sannolikhet kommer att vara en naturlig del av framtiden.

Men är framtiden redan här?

Vi vet ju av erfarenhet att skillnaden mellan succé och flop ofta ligger i tajmningen.

Läs mer: De var först med röststyrning – så gick det sen: ”Har inte knäckt koden”

När Coop på tidigt 2000-tal lanserade sin e-handel tvingades kedjan backa, trots att tanken så här i efterhand visade sig vara rätt. Men konsumenterna var helt enkelt inte mogna för tekniken.

För stunden kanske testet mår bäst av att stanna vid just ett test.

Nu går de förstås inte att jämföra helt. Internet var relativt färskt när Coop öppnade digital butik, röststyrning bara en förlängning på något som redan finns. Och teknikutvecklingen ska oftast göra konsumenterna uppmärksamma på att de saknar en specifik funktion, inte tvärtom.

Någon ska såklart vara först ut och jag beundrar innovativa Mat.se för satsningen, men ska man tro undersökningen från Kearney kan de vara aningen för tidigt ute.

Och då kanske testet för stunden mår bäst av att stanna vid just ett test för att sedan lanseras på bred front när konsumenterna är mer redo.

Läs mer: Vetenskaplige rockstjärnan: ”Snart kan vi shoppa på autonoma e-handelssajter”

Pontus Edman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev