Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Pontus Edman: Hur länge är det hållbart att prata om hållbarhet?

Efter månader av förberedelser trummade så Almedalsveckan i gång på allvar i morse. Solen sken från en klarblå himmel, det myllrade av entusiastiska seminariearrangörer och förväntansfulla besökare.

Publicerad: 2 juli 2018, 20:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Allt var alltså precis som det ska vara inför en Almedalsvecka.

En snabb titt i programmet vittnar om att veckan ur ett handelsperspektiv till stor del kommer att handla om säkerhetsproblematiken, digitaliseringen och hållbarhetsfrågor.

Gott så – om de hade belysts i den ordningen.

Läs mer: Svensk Handels vd Karin Johansson: Säkerheten veckans viktigaste fråga

Säkerhetsfrågan är enligt många den viktigaste i handeln just nu. Det är högst nödvändigt att hitta ett klimat där butiksmedarbetare inte ska behöva vara rädda på arbetsplatsen. Branschen måste få verktyg att agera när de kriminella gängen eller de ”coola” tonårsgrabbarna helt sonika går in och tar i butiken utan att betala.

Det är högst nödvändigt att anställa fler poliser.

För nuläget är – ohållbart.

Även digitaliseringen är en högst nödvändig fråga att sätta i strålkastarljuset.

Vad händer när Amazon kommer?

Hur kommer framtidens handelsplats se ut?

Hur påverkar AI och data framtidens handel?

Branschen står inför den största förändringen någonsin, och självklart måste de frågorna belysas.

Och så har vi hållbarhetsfrågan.

Av totalt 4 367 evenemang handlar 1 203 av dem om hållbarhet i någon form.

1 203.

Läs mer: De vill skapa hållbara stadsdelar: ”Det behövs massor av mötesplatser”

Även på handelns scen får hållbarheten ett oproportionerligt stort utrymme. Det är hållbar konsumtion hit och sviktande sorteringsvilja dit. I en verklighet där många av branschens bolag kämpar med dalande lönsamhet ställer jag mig frågan: Är det verkligen hållbart för handelsföretagen att prata så mycket om hållbarhet?

Och innan du sätter rosévinet i halsen och skriker rakt ut måste jag få en chans att förklara mig.

Även på handelns scen får hållbarheten ett oproportionerligt stort utrymme. Det är hållbar konsumtion hit och sviktande sorteringsvilja dit

Hållbarhet är och kommer alltid att vara en viktig fråga. Men det är just det, den kommer alltid att vara aktuell. Det är, som min tidigare chef skulle ha sagt, en hygienfaktor. Är det verkligen den frågan som då bör stå i fokus under ett valår där vi har chansen att påverka de som styr över framtiden?

Och hur mycket bryr sig konsumenterna? Visst finns det en skara som rankar företagens hållbarhetsarbete högst, men undersökningar som vi på Market har gjort visar att den är försvinnande liten.

Jag menar självklart inte att handeln ska begrava hållbarhetsfrågorna och stoppa huvudet i sanden, men att lyfta dem på det sätt som nu sker i Almedalen känns snarare som fina ord än företagsam handling. Det blir lite av ett vackert spel för galleriet, men till vilken nytta?

Nej, branschen borde lägga allt krut på att skapa förutsättningar för tryggare arbetsplatser som genererar lönsamma affärer.

Då snackar vi hållbarhet på riktigt.

Pontus Edman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News