Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Pontus Edman: Allt handlar om överlevnad när handeln kliver in i nästa fas av pandemin

Den första, chockartade smällen drog med sig många retailaktörer i fallet. Nu ska överlevarna se till att härda ut coronapandemin. Men räkna med ett stålbad där det kan krävas kannibalism innan hjälpen når fram.

Publicerad: 24 april 2020, 12:37

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Corona

Jag är egentligen ingen filmslukare men när jag väl slår mig ner i soffan väljer jag gärna verklighetsbaserat.

För hur sammansvetsad handeln, oavsett kedjetillhörighet, än står i den här krisen så handlar det om att överleva. Att äta eller ätas.

Alive är ett sådant exempel, har du sett den?

Om inte så handlar den om ett rugbylag från Uruguay som chartrar ett plan som sedan kraschar i Anderna. Många dör förstås direkt av kraschen, men några överlever olyckan. Åtminstone en stund. För det dröjer ganska länge innan någon hittar det olycksdrabbade planet och överlevarna har bara två val när maten sinar.

Äta eller ätas.

Sett med retailögon finns en tydlig symbolik från filmen och den nu pågående pandemin.

Läs mer: Corona kommer att riva upp svarta hål i våra städer

Den initiala kraschen tog kål på en rad detaljhandelsaktörer. Joy, Flash, Dea Axelsson och Paradiset klarade inte den första smällen, för att nämna några.

Men precis som i filmen handlar det inte bara om att överleva den initiala katastrofen, det gäller att även klara sig genom nästa fas.

Känslan är att det är någonstans där som handeln befinner sig just nu. Många har tagit till drastiska med nödvändiga åtgärder för att anpassa sig till det nya klimatet. Varsel, öppettider, hyresförhandlingar och permitteringar är några av åtgärderna.

Och läget har stabiliserats – men faran är långt ifrån över.

För innan hjälp kommer på riktigt, i handelns fall genom återupprättade köpmönster och kunder som rör sig ute igen, kommer fler att stryka med.

MQ blev ett sådant exempel, Digital Inn ett annat.

På listan bland de som är rejält skadade hittar vi Intersport, Retail and Brands och Venue Retail Group. För att nämna några.

Läs mer: I kristider föds de allra bästa idéerna

I filmen överlever de som tänjer på sina gränser för att behålla livet. I klartext, de som äter sina döda vänner innan hjälp når fram.

Men det handlar inte bara om att överleva den initiala katastrofen, det gäller att även klara sig genom nästa fas.

Handeln då?

Ja det har konstaterats otaliga gånger att fler kommer att tvingas ge upp innan allt är över. För de som tänker överleva handlar det om att spara resurser och energi och ”övervintra” krisen. Och att vara så brysk som att profitera på konkurrenternas bortgång.

För hur sammansvetsad handeln, oavsett kedjetillhörighet, än står i den här krisen så handlar det om att överleva.

Att äta eller ätas.

Och då måste man kanske vara beredd en ta en tugga på sin kompis – innan den riktiga hjälpen når fram.

Läs mer: Är pandemin en naturlig del av evolutionen?

Pontus Edman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News