Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Papperna ska ha legat redo att signeras – vad var det egentligen som hände?

Publicerad: 21 september 2017, 15:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiMedia Markt

Läs mer: Här är detaljerna i Media Markts nya plan – så ska ekonomin lyftas

Den 19 februari i år publicerade vi nyheten om att Media Markt skulle lämna Sverige. Alla 27 varuhusen skulle säljas till norska Power.

Som ni vet blev det inte så.

Och dagens nyhet om att den tyska hemelektronikkedjan ska anställa 100 personer och satsa på nyetablerade varuhus i Stockholmsområdet visar att Media Markt fortsätter att investera i Sverige.

Men vad var det egentligen som hände där i februari?

Den historien har aldrig berättats, och jag är tveksam till att aktörerna någonsin kommer att ta bladet från munnen och bekräfta hur nära en deal det egentligen var. Då var det en intensiv spridning av uppgifter i branschen, Power lade locket på, Media Markts ledning i Sverige hänvisade till koncernledningen i Tyskland, som svarade att de ”inte kommenterar rykten”.

SATSAR. Media Markt fortsätter att investera i Sverige.

Det ligger också i sakens natur att förhandlingar som inte går i land inte offentliggörs och också ofta omfattas av sekretessklausuler.

Men jag vill dela med mig av vår bild.

Vi hade under några veckor jobbat med nyheten. Flera av varandra oberoende källor som Market pratade med i våras berättade att norrmännen och tyskarna planerade en affär. Papperna ska ha legat redo att signeras.

Men under ett par dagar efter publiceringen förändrades händelseförloppet och affären blåstes av i sista stund. Uppgifterna om varför varierar, men huvudbilden är att tyskarna drog sig tillbaka.

Fortsatta uppgifter förstärkte bilden av att en affär varit mycket nära.

Flera toppchefer valde också att lämna Media Markt – som förnekade att det fanns någon koppling till säljuppgifterna – och Power har medgett att det förts diskussioner.

Ett par dagar efter publiceringen förändrades händelseförloppet och affären blåstes av i sista stund

Vi skäms inte för publiceringen i februari. Artiklarna var byggda på trovärdiga källor, oberoende av varandra, som alla pekade på en affär. Men erfarenheten är, än en gång, att inget är klart förrän bläcket har torkat.

Så frågan om vad som faktiskt hände, hur nära en affär det egentligen var, kan vi inte besvara.

Däremot kvarstår Media Markts grundproblematik – de illröda siffrorna i årsredovisningen. Kedjan fortsätter att blöda, även om resultatet har förbättrats och att man nu går på offensiven – men med krympta ytor för att samtidigt minska kostnaderna.

De tyska ägarnas tro på den svenska marknaden är uppenbarligen stor men den kan omöjligt vara oändlig. Nu är det upp till bevis för vd Per Kaufmann. Han måste få intäkter och kostnader att dansa i takt.

Pontus Edman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev