Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Omställningen är imponerande – men Coop har utmaningar kvar

I maj 2019 offentliggjordes storaffären mellan Coop och Salling Group där 162 svenska Netto-butiker bytte ägare. Då var det få som trodde att så många som 150 av dem knappt två år senare skulle finnas kvar.

Publicerad: 15 februari 2021, 13:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorButikCoop

Många dubbeletableringar, flera butiker i slitna lokaler och dålig försäljning för vissa av enheterna talade emot detta. Men Coop hävdade med en dåres envishet att de ”inte köpt butikerna för att lägga ner dem”.

”På bara ett år ställdes 149 av de, till slut, 150 butikerna om med allt vad det innebär.”

Nästa veckas invigs, lite efter övriga, den 150:e av ”Netto-butikerna” som nu har antingen en Coop-, Pekås- eller Xtra-skylt över entrén. Och det är bara att buga sig för prestationen. På bara ett år ställdes 149 av de, till slut, 150 butikerna om med allt vad det innebär av ombyggnader, utbyggnader, inredningsbyten, nytt sortiment i hyllor och diskar, ny teknik och utbildning av personalen alternativt rekrytering av nya medarbetare. Att dessutom göra detta under ett år som präglats av en pandemi är extra beundransvärt; inga kampanjer, begränsat med öppningserbjudanden och total avsaknad av festliga invigningar.

Läs mer: Här går jätteaffären i mål: Coops omställning från Netto – butik för butik

Nu står dessa butiker, deras butikslag, butikschefer och regionchefer inför utmaningen att behålla kunderna, locka tillbaka tappade kunder och attrahera helt nya kundgrupper för att motivera sin fortsatta existens.

”Många av de tidigare Netto-kunderna är prismedvetna och har säkert hittat andra inköpskanaler under omställningsperioden.”

Att jobba med prisbilden är ett starkt vapen. Många av de tidigare Netto-kunderna är prismedvetna och har säkert hittat andra inköpskanaler under omställningsperioden. Men det finns också en stor potential, vilket Jim Törnroth talar om i intervjun här intill. Att bredda sortimentet, lokalt anpassa det och priserna är nödvändigt för att växa på marknaden. Där har Coop fortfarande mycket att göra.

Alla 150 butiker finns kanske inte kvar om fem eller tio år. Men när Coop-butiken på Flygaregatan i Halmstad öppnar på torsdag har ägarna extra anledning att fira. Netto-omställningen är i hamn och bara sju procent av det ursprungliga butiksnätet behövde stängas.

Läs mer: Coops nya onlinetriumf – har slagit index varje månad: ”Inga tecken på avmattning”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorButikCoop

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev