Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Om du kan attrahera de som hellre klappar katt har du kommit långt

Publicerad: 22 februari 2019, 12:35

När starka krafter lobbar för att minska mobilanvändandet krymper fönstret för retailers som vill nå ut med sitt erbjudande. Kampen om tiden är här – och den som vill åt kundernas måste anstränga sig mycket hårdare framöver.


Två saker som mina barn aldrig kommer att förstå: Tiden innan internet. Tiden innan mobiltelefonen.

Varför dog inte alla, brukar de fråga och jag kan förstå hur de tänker.

Livet var både bättre och sämre, svarar jag. Hjärnan var inte lika belastad. Vi sov bättre innan Facebook och Instagram och hade kompisar som kände till ens riktiga namn.

Dessutom har forskning visat att nervnätverken hos möss som exponeras för digitala medier försämras, försöker jag och fortsätter att predika:

Å andra sidan var vi tvungna att kompensera mycket mer för våra brister. Dålig planering slog tillbaka hårdare förr. Körde man vilse fick man övernatta i bilen.

Läs mer: Så handlar vi med mobilen – andel köp bransch för bransch

I dag är vägen fram bara ett knapptryck bort, förutsatt att du har tillräckligt med batteri och kan ta enklare instruktioner.

Och så vidare.

Mobilens betydelse i vår galna samtid går förstås inte att underskatta.

Efter våra familjemedlemmar är telefonen det viktigaste vi har och det vi ännu inte kan göra i luren sitter en utvecklare och utvecklar medan du läser det här.

Samtidigt och som alltid föder extrema tillstånd motrörelser.

Prestationssamhället – vår konstant uppkopplade värld – är inget undantag.

Tvärtom. Digital detox, dataspelsakuter och sommarläger utan el finns och tjänas pengar på över hela världen.

Om det blir allmänt känt att vi blir dummare av att leva våra liv i mobilerna och plötsligt börjar lägga vår tid på annat blir ju konkurrensen ännu hårdare.

Människor betalar sjuka summor för att komma bort. Typ klappa katter och krama träd. Enligt en vän till mig finns det stresskliniker som föser ihop mobilberoende stockholmare och får dem att hålla varandra i händerna och lägga sina telefoner på tunnelbanespåret strax före Gullmarsplan. För fem tusen spänn.

Man häpnar men ändå inte.

En som riktat in sig på det där, ”mobilberoendet”, är psykologen Siri Helle. Tvärtemot alla föräldrar i hela Sverige menar hon att det inte finns något som heter just så.

I stället för att förfasas över att vi och våra barn dör skärmdöden borde vi prata om hur vi faktiskt använder våra telefoner. Vad vi gör i dem.

Läs mer: Mobila trender för 2019: ”Tar hand om hela köpprocessen”

Förslaget är att kapa det slentrianmässiga.

Träna bort digitala olater. Outsmarta din telefon och återta kontrollen över ditt liv.

Allt hon säger är väldigt basic. Alltså, hon har (menar jag) klara poänger, men det känns så självklart.

Vi borde inte skrolla bort våra liv.

Med allt detta förnumstiga sagt. Nu undrar du: Vad har det här med retail att göra?

En hel del, faktiskt. En hel del.

Om den där rörelsen får fäste på riktigt. Om det blir allmänt känt att vi blir dummare av att leva våra liv i mobilerna och plötsligt börjar lägga vår tid på annat blir ju konkurrensen ännu hårdare. För alla som vill nå ut med sitt erbjudande. Däribland retailers som kanske äntligen tagit det där klivet från fysiskt till digitalt och nu tycker att de har förstått omnikanal på riktigt.

Newsflash – det räcker inte att ha kanalerna. Du måste vara bäst i dem för att människor ska komma tillbaka.

VÄLJER BORT. Warren Buffett stänger gärna av för att sitta och bara tänka.

Vill i sammanhanget föra ett bra snack mellan den amerikanske superinvesteraren Warren Buffett och Microsoftgrundaren Bill Gates vidare.

När programledaren Charlie Rose frågade Bill Gates om det var något särskilt han hade lärt sig av Warren Buffett blev svaret att det ”inte nödvändigtvis var att lämna efter sig en stor summa pengar till sina barn”.

Fine. Pengar gör ingen lycklig och så vidare.

Intressantare var Warren Buffetts kalender, som var överraskande tom.

”Du vet, jag hade varje minut fulltecknad och trodde att det var det enda sättet att leva på. Men att sitta och bara tänka ibland kan vara mycket mer värdefullt än att ständigt behöva vara överallt och träffa alla de där människorna”, sa Buffett.

Det var mycket större för Bill Gates.

Nu behöver Warren Buffett aldrig någonsin fundera på pengar. Han kan ta ledigt livet ut, men förhållningssättet börjar vinna mark.

Kampen om tiden är här och även om människor kommer att fortsätta att begravas med sina mobiltelefoner finns det de som sätter ett allt större värde i att medvetet inte hänga med i allt som händer.

Som hellre klappar katt.

Om du som retailer har en deal som tilltalar även den gruppen människor, de avkopplade, har du kommit långt.

Michael Sandsjö

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev