Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Ny teknik utmanar e-handeln – här är branscherna som bör se upp

Två branscher sticker ut i E-barometern för tredje kvartalet: bokhandeln och leksakshandeln. Båda riskerar att bli omsprungna på grund av den snabba digitala utvecklingen och nya beteendemönster bland unga.

Publicerad: 7 november 2019, 14:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyMedia och underhållningE-handel

E-handelns snabba tillväxt har skördat offer i den fysiska bok- och leksakshandeln.

Nu är det tuffare tider även för e-handeln i dessa segment.

Båda branscherna har flera kvartal med svagare försäljning bakom sig, och enligt E-barometern fortsatte utvecklingen även under tredje kvartalet. Näthandeln med barnartiklar och leksaker hade nolltillväxt. Böcker och media redovisade en blygsam ökning på en procent.

Läs mer: E-handelns tillväxt –  ”bara” elva procent: ”Inga träd växer till himlen”

I båda fallen är det ny digital teknik som bidrar till inbromsningen.

I bok- och mediahandeln tar digitala prenumerationstjänster som Storytel och Nextory allt större andelar av bokkonsumtionen.

Även de aktörer som säljer musik, filmer och spel utmanas av streamingtjänster.

E-barometerns upphovsmän (Postnord, Svensk Digitalhandel och HUI Research) går så långt som att kalla det ett paradigmskifte.

Samtidigt pressas branschen av att läsningen av tidningar och böcker fortsätter att minska bland barn och unga. Sedan 2012 har andelen 18-åringar som läser varje dag sjunkit från 27 procent till 11 procent.

Den svaga försäljningen i leksakshandeln beror enligt E-barometern delvis på att många konsumenter bunkrade leksaker efter Top-Toys konkurs.

Det kan vara en fingervisning om vad vi kommer att se i framtiden även i andra branscher.

Men branschen har också mer oroande problem, nämligen att barn slutar leka med leksaker i allt tidigare ålder. I stället vänder sig barnen till surfplattor, mobiltelefoner, tv-spel och datorer för underhållning och lek. Och här har leksakshandeln svårt att hävda sig. Försäljningen av tv-spel i leksakshandeln är mycket liten. I dag väljer många istället att ladda ner spelen direkt i konsolen.

Dessutom har branschen haft svårare att hitta eller skapa de heta trenderna som kan driva försäljning under de senaste åren, tänk fidget spinner.

Ny digital konkurrens, minskat läsande och minskat lekande skapar tuffa utmaningar för bok- och leksakshandeln i både fysisk butik och online. Det kommer att krävas nytänk och hårt arbete för att vända utvecklingen – i det här läget räcker det inte med en ny fidget spinner eller Lars Kepler.

Både leksaker och böcker är nu mogna e-handelsbranscher. Särskilt böcker hörde till pionjärerna i e-handelns begynnelse. Nu förändrar den digitala utvecklingen förutsättningarna på nytt. Det kan vara en fingervisning om vad vi kommer att se i framtiden även i andra branscher.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev