Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Helen Preutz: Nu måste Marqet offra butiksarvet för att överleva

”Vi ska vända upp och ner på allt.” Det lovade MQ:s vd Ingvar Larsson när kedjan lanserade sitt nya koncept i november. Vi vet alla hur det gick därefter. Nu har MQ eller Marqet, som det nya konceptet heter, fått en ny chans att visa vad de går för.

Publicerad: 11 maj 2020, 07:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Pontus Edman


Ämnen i artikeln:

ModeMQMarqet

Det är svårt att inte glädjas med Ingvar Larsson, som fått förnyat förtroende att leda kedjan. När Market nådde honom i samband med konkursen för en knapp månad sedan sade han, märkbart besviken, att ”det var mycket vi aldrig fick möjlighet att visa upp, inte minst höstens kollektion.”

Att finansmannen Mats Qviberg blev den som räddade MQ i sista stund är inte svårt att förstå. Genom sitt investmentbolag Öresund ägde Qviberg tolv procent av kedjan. Utöver det har han och hans familj betydande aktieinnehav.

Läs mer: Klart att MQ lever vidare – förra storägaren Mats Qviberg köper bolaget

Nu följer MQ i bland annat Kappahls och Oriflames spår och lämnar börsen medan ägandet koncentreras – huvudsakligen till Mats Qviberg själv. Om det kommer att gynna bolaget återstår att se. Att lämna börsen kan ge ett bolag välbehövlig arbetsro då man slipper kraven på transparens och stressen från aktieägare och analytiker. Samtidigt missar man några av börsens fördelar i form gratisreklam och lättare tillgång till nytt kapital.

Det var en nödvändighet att lägga butiksarvet åt sidan för att inte riskera ett kortare liv.

Vad den nya ägaren planerar att ta sig till med MQ är oklart. Sannolikt kommer vi dock att få se en omfattande butiksslakt bland dagens drygt 100 butiker. Att man inte gjort det tidigare är ett mysterium – med tanke på MQ-butikernas ofta väl tilltagna ytor i kombination med de ofta lika väl tilltagna hyrorna.

I en poddintervju med Market redan före coronautbrottet sade Ingvar Larsson att ”det redan då var sista chansen” och att det var en nödvändighet att lägga butiksarvet åt sidan för att inte riskera ett kortare liv.

Läs mer: Snabb comeback för Ingvar Larsson på vd-posten: ”Jag tror mycket på det här”

Sannolikt hade förlusten av MQ lämnat gapande hål i såväl stadskärnor och köpcentrum, åtminstone tillfälligt, tills de hunnit ersättas av ännu fler konceptcaféer.

Kanske är det nu som allt ska vändas upp och ner.

Kanske hade det varit svårare att fylla upp hålet i svenskarnas shoppinghjärtan. Att det finns ett intresse för kedjan, som trots allt dressat svenskarna för jobbet sedan 1950-talet, är det ingen tvekan om – det visade inte minst trafiken till butikerna och webbshopen efter konkursen.

Kanske är det nu som allt ska vändas upp och ner. MQ har fått en ny chans – snälla sumpa den inte.

Läs mer: Nygamle storägaren om vägen framåt: ”Viktigast nu är att få fart på affärerna”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeMQMarqet

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News