Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Nu kanske även svenskarna är redo för Costcos koncept

USA:s näst största detaljhandelskedja, Costco, är en riktig favorit bland amerikanska konsumenter. Åtminstone bland medelklassfamiljer som kan kosta på sig ett årsmedlemskap för minst 80 dollar (beroende på nivå) för att komma åt storköpspriser.

Publicerad: 23 mars 2021, 13:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorVaruhusDetaljhandelnCostco

Att storhandla storpack i gigantiska kundvagnar är en självklarhet för miljoner amerikaner, inte minst inför storhelger som 4th of July och Thanksgiving.

”Hur kommer affärsidén som bygger på att sälja färskvaror i multipack och kryddor i halvkilosburkar att tas emot här i Sverige?”

Numera finns kedjan med de enorma lagerliknande lokalerna i elva länder, bland annat i Storbritannien, Frankrike, Spanien och sedan 2017 på – Island (!).

Men hur kommer affärsidén som bygger på att sälja färskvaror i multipack och kryddor i halvkilosburkar att tas emot här i Sverige?

På 1990-talet gjorde norska Smart Club ett försök att etablera sig i Sverige. Det byggde på samma princip om medlemskap för att få handla. Företaget blev aldrig någon succé och butiken stängde efter bara några år. Kanske för att svenska konsumenter inte riktigt såg poängen i att först betala för ett medlemskap för att överhuvudtaget få handla? Även på hemmamarknaden Norge försvann varumärket ganska snart från marknaden.

Läs mer: Bekräftat: Lågprisjätten bryter in – Costco till Sverige hösten 2022

Men sedan i höstas finns Axfoods nya profil Snabbgross Club på Enebyängens handelsplats bara någon mil från Arninge centrum norr om Stockholm där Costco slår upp portarna om drygt två år.

”Costco lär aldrig öppna mer än två eller på sin höjd tre varuhus i Sverige, det är marknaden för liten för här.”

Snabbgross Club bygger på samma princip om medlemskap för att få handla och Axfood har inspirerats av bland andra just Costco. Enligt uppgift går konceptet ”bra” med 5 000 medlemmar bara under de första två månaderna. Den andra butiken öppnar i Södertälje i höst.

Så kanske är tiden mogen även för svenskar för ett koncept som bygger på att kunderna har möjligheter att förvara stora mängder livsmedel hemma? För att fungera måste priserna nämligen vara så låga att det känns intressant att först åka ganska långt för att handla och sedan köpa så mycket att man ”sparar in” avgiften för medlemskapet.

Costco lär aldrig öppna mer än två eller på sin höjd tre varuhus i Sverige, det är marknaden för liten för här. Men i storstadsområdena kan affärsidén säkert fungera. Åtminstone för stora hushåll som inte har något emot varor där egna märkesnamnet Kirkland svarar för den största delen av utbudet och där nischprodukter och närproducerat lyser med sin frånvaro.

Läs mer: Nya tecken på att Costco vill hit – har varit i kontakt med svenska myndigheter

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News