Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Nu duger det inte att sticka huvudet i sanden

Efter år av spekulationer bekräftar Amazon till slut: Vi kommer till Sverige. Nu är tidsfristen ute för veliga svenska detaljister. Nu måste de välja vilken fot de ska stå på.

Publicerad: 4 augusti 2020, 11:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Ämnen i artikeln:

E-handelAmazonDetaljhandeln

Säga vad man vill om Amazon, men de är duktiga på att bygga hype.

Inför lanseringen av molntjänsterna 2018 fick de både media (inklusive Market) och hela detaljhandeln att gå i spinn i tron att det var en lansering av e-handeln som skulle presenteras.

De har strösslat ut ledtrådar om att en lansering är på gång.

De senaste månaderna har de strösslat ut ledtrådar om att en lansering faktiskt är på gång vilket renderat spaltmeter med gratisreklam.

Och i dag bekräftar de slutligen att de ”påbörjat lanseringen av Amazon.se”.

Det är egentligen det enda matnyttiga i pressmeddelandet. Resten är en reklamtext med syfte att locka svenska företag att sälja via Amazon – komplett med kontaktuppgifter.

På andra marknader där Amazon har klivit in har effekten blivit en brutal prispress.

När Market 2018 frågade svenska handlare vad de såg som det största hotet de kommande 20 åren var det vanligaste svaret: plattformsjättar som Amazon.

Och visst har de fog för sin oro. Inte minst de som hamnat i bakvattnet i den digitala omställningen och – liksom Amazon – konkurrerar med pris, utbud och snabba leveranser som argument.

Läs mer: Amazon levererar styrkebesked mitt i krisen – växte med 40 procent

På andra marknader där Amazon har klivit in har effekten blivit en brutal prispress i många delbranscher och en accelererad digital omställning.

Nu går det inte att sticka huvudet i sanden längre. Nu är hotet högst verkligt.

Men trots att Amazon upplevs som ett så starkt hot så har många svenska företag tvekat hur de ska förhålla sig. I en enkät Market gjorde 2019 svarade hälften att de inte bestämt sig om de ska samarbeta eller konkurrera med Amazon.

Men nu går det inte att sticka huvudet i sanden längre.

Nu är hotet högst verkligt.

Och tillfället är väl valt. Corona har ökat den digitala mognaden och e-handeln accelererar. Samtidigt är många svenska detaljister i ett utsatt läge och är därför kanske lättare att locka in under plattformsjättens paraply – eller lättare att slå ut.

Läs mer: Experterna om handelns nya landskap efter sommaren: ”Kraftfull omstrukturering”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelAmazonDetaljhandeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News