Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Helen Preutz: Nu är det upp till bevis – ta jämställdheten på allvar

Markets granskning ger en nedslående bild av en bransch hopplöst långt från målet om jämställda ledningsgrupper. Detta trots evidens för sambandet mellan diversifierat ledarskap och högre lönsamhet. En ljusglimt är H&M:s val av en kvinnlig vd som kanske ger handeln en spark i baken för att öka takten på jämställdhetsarbetet och skrota föreställningar om att familjeliv och vd:skap är omöjligt att få ihop.

Publicerad: 5 mars 2020, 08:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Andreas Carlsson


Ämnen i artikeln:

H&MJämställdhetVdStyrelseDetaljhandeln

Debatten om jämställda bolagsstyrelser har pågått så länge jag kan minnas. Förslag om könskvotering inom bolagsstyrelser har röstats ner av svenska politiker, till skillnad från i till exempel Frankrike och Tyskland där könskvotering inom bolagsstyrelser är lagstadgat (Finland, Norge, Belgien och Nederländerna har liknande krav). I stället har politikerna överlåtit ansvaret åt bolagen själva att driva utvecklingen. Och det har gått – sådär.

Enligt Markets granskning har 24 av de 100 största svenska retailbolagen en fördelning på minst 40/60 procent mellan kvinnor och män i styrelserna, arbetstagarrepresentanter borträknade.

Det speglar i stort resultatet i fjolårets Allbrightrapport där börsbolagens jämställdhetsarbete kartlagts.

Rapporten visar förvisso att arbetet går framåt och att andelen bolag på ”gröna listan”, det vill säga som har en fördelning på minst 40/60 mellan kvinnor och män har ökat. Men andelen börsbolag som kvalar in på listan är fortfarande mindre än en femtedel.

Läs mer: Männen dominerar handelns maktposter – vart tredje storbolag saknar kvinnor i styrelsen

Vad gäller könsfördelningen bland vd:arna ligger handeln lite bättre till. Bland de 100 största svenska retailbolagen har 17 stycken en kvinnlig vd – en ökning med tre procentenheter sedan Markets förra genomgång.

Det kan jämföras med tio procent bland de noterade börsbolagen.

Att Helena Helmersson har två barn på tio och tolv år krossar även myten om att det inte skulle gå att kombinera jobbet som toppchef med föräldraskap.

Glädjande tycker jag, är utnämningen av Helena Helmersson som ny vd för H&M – ett bolag som visar framtassarna vad gäller jämställdhet. Bolaget som hamnade på plats två på fjolårets Allbrightlista hade i januari i år en könsfördelning på 60/40 mellan män och kvinnor i styrelsen – och det var före vd-bytet.

Att Helena Helmersson har två barn på tio och tolv år krossar även myten om att det inte skulle gå att kombinera jobbet som toppchef med föräldraskap. En annan kvinna som visar att den ekvationen kan gå ihop är Indiskas vd och ägare Karin Lindahl som tillträdde sin tjänst 2017 och blev förälder ett år senare.

Att föråldrade föreställningar som att man måste välja mellan familj och karriär tillåts leva kvar är förödande liksom det faktum att kvinnliga vd:ars löneutveckling ofta bromsar in efter föräldraledighet. Ett vd-jobb är synonymt med massor av ansvar och ansvaret ska speglas i lönekuvertet – oavsett kön.

Helena Helmersson utsågs till vd för H&M i januari.

Svenska retailbolag har allt att vinna på att underlätta för att familjeliv och vd:skap ska kunna gå hand i hand. Mängder av undersökningar visar att jämställda bolag presterar bättre och är mer lönsamma.

Till exempel visar en rapport från revisionsfirman Pwc att nordiska bolag med kvinnor i styrelsen och i ledningen presterar bättre, har högre lönsamhet och har färre år med negativ tillväxt i eget kapital.

En annan rapport från International Labour Organisation visar att bolag med fler kvinnor i styrelsen växer snabbare, har högre vinstmarginaler och har mindre volatila aktiekurser.

En rimlig slutsats är att mer jämställda ledningsgrupper leder till en mera ansvarsfull affärspraxis.

Läs mer: Kvinnorna styr i den svenska modetoppen: ”Bisarrt att det dröjt så länge”

Trots regeringens nej till könskvotering finns det branscher som insett fördelen med jämställda ledningsgrupper. I fjolårets Allbrightrapport utmärkte sig fastighetsbranschen som den första med att uppnå minst 40 procent kvinnor i ledningsgrupperna. Samtliga börsnoterade fastighetsbolag har dessutom minst en kvinna i ledningsgruppen av ett av fyra bolag hare en kvinnlig vd.

Nu är det upp till bevis, handeln, att ni tar jämställdhetsarbetet på allvar och lägger på ett kol. Ärligt talat, hur svårt kan det va?

Men hur går det till rent praktiskt? Beteendepsykologer talar om begreppet nudging – att hjälpa människor att välja rätt. Det kan till exempel ske genom att sätta upp regler för könsfördelningen i en ledningsgrupp eller för att varannan sökande som intervjuas för en vd-position ska vara kvinna.

Efter fjolårets Allbrightrapport utmanade fastighetsbolagen övriga branscher att följa deras exempel. I den nuvarande takten skulle det enligt Markets undersökning ta 38 år innan handeln uppnått jämställda ledningsgrupper.

Nu är det upp till bevis, handeln, att ni tar jämställdhetsarbetet på allvar och lägger på ett kol. Ärligt talat, hur svårt kan det va'?

Läs mer: Lindahls utmaning till branschen: ”Borde vara först att nå jämställdhet”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev