Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Julia Forsberg: Norska ägarna har trimmat Hemtex – räkna med fortsatt tillväxt

Tillväxtresan ser ut att kunna fortsätta för Hemtex. Bolaget tappar försäljning under sista kvartalet, men levererar en tillväxt på helåret. Samtidigt har försäljningen per kund ökat och lönsamheten i bolaget förbättrats.

Publicerad: 17 februari 2021, 09:29

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Hemtex, som länge präglats av problem med tillväxten, fick återigen fart under den nya ägaren Kid. Det norska bolaget köpte kedjan från Ica i maj 2019 och under resterande av det finansiella året hade Hemtex en tillväxt på 12,5 procent i jämförelsebara intäkter.

”Fram till utbrottet av covid-19 ökade intäkterna från de jämförelsebara butikerna med 18,3 procent.”

Ägaren Kid är marknadsledare på hemtextilier i Norge, enligt deras årsrapport 2019 hade de en marknadsandel på 37 procent. Och de var redo att satsa på den svenska kedjan. Synergieffekterna skulle få ned kostnaderna samtidigt som Kid planerade att lägga 40-45 miljoner norska kronor på konceptutveckling, ometablering och expansion av butiksnätet varje år.

Även året 2020 började starkt. Fram till utbrottet av covid-19 ökade intäkterna från de jämförelsebara butikerna med 18,3 procent. Men efter den 11 mars rasade försäljningen med 22,8 procent under resterande delen av det första kvartalet.

Läs mer: Motvind på upploppsrakan för Hemtex – som ändå visar tillväxt för helåret

Under andra kvartalet ökade dock intäkterna återigen. Och även om antal kunder i butikerna minskade med tio procent, lyckades Hemtex öka snittköpet per kund med 18 procent. Samtidigt fortsatte e-handeln att växa starkt.

Veckorna innan jul infördes striktare restriktioner i Sverige, vilket medförde ett tapp i kundtrafiken. Effekten blev att den jämförelsebara försäljningen sjönk med 1,9 procent under det fjärde kvartalet.

”Trots att 2020, på grund av pandemin, kanske inte levererade den tillväxt i Hemtex som Kid hade hoppats på finns det några positiva aspekter.”

Sett till helåret ökade dock kedjan försäljningen med totalt 1,1 procent. Mätt på jämförbara enheter var ökningen 6,7 procent.

Trots att 2020, på grund av pandemin, kanske inte levererade den tillväxt i Hemtex som Kid hade hoppats på finns det några positiva aspekter.

För det första lyckades de trots allt bibehålla en tillväxt. Samtidigt ökade bruttomarginalerna och bruttovinsten. All varuförsörjning är nu centraliserad via Kid och det norska sortimentet har börjat implementeras i Hemtex butiker. Bolaget säger själva att implementeringen har varit framgångsrik och att en bättre produktmix med högre marginaler har bidragit till en ökad lönsamhet.

Läs mer: Hemtex e-handel har gått på högtryck – då ryckte vd:n ut och plockade order

Hemtex har trots allt tagit sig igenom pandemin relativt stabilt. Samtidigt fortsätter ägaren att investera i kedjan. Under tredje kvartalet uppgick investeringarna till 6,9 miljoner norska kronor, inkluderat nya butiker och ombyggnationer i det fjärde kvartalet. Även kostnaderna för marknadsföring fortsatte att öka.

”Det tyder på att Hemtex tillväxtresa kan fortsätta när samhället stabiliserar sig.”

Under året ökade e-handeln med 55,6 procent. Trots att den inte har kunnat kompensera för tappet i de fysiska butikerna fullt ut är det en lovande tillväxt inför framtiden.

Den starka tillväxten som fanns i Hemtex innan pandemin, en högre försäljning per kund under pandemin samt de positiva effekter som hittills har visat sig från ägarbytet, tyder på att Hemtex tillväxtresa kan fortsätta när samhället stabiliserar sig.

Läs mer: Stor granskning kedja för kedja: Här är pandemins vinnare och förlorare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev