Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Nej, det är inga problem att locka kunder till fysiska butiker

Detaljhandelsföretag skyller allt oftare sina bakslag på digitaliseringen. Men det är inga problem att locka kunder till fysiska butiker – även 2019. Rusta skapar trafik med priser och ett sortiment som kunderna vill ha.

Publicerad: 1 april 2019, 12:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusButikRusta

Ni har säkert sett och reflekterat över att (bort)förklaringarna numera kommer mer frekvent i bokslutskommunikéer, delårsrapporter och årsredovisningar från bolagen i detaljhandeln.

Ordet upprepas som ett mantra: digitaliseringen.

Det är den som bär skulden till att försäljning står still eller sjunker och att resultat försämras eller skrivs i rödare färger.

Men är det hela sanningen – egentligen?

Naturligtvis inte.

Läs mer: Efter citysuccén – Rusta siktar vidare: ”Ser att vi kan driva trafik”

Rusta är bara ett exempel på att det också 2019 går utmärkt att få svenskar att komma till en fysisk butik och samtidigt slå försäljningsrekord efter försäljningsrekord utan att vara i närheten av e-handel.

Market avslöjade i slutet av februari att lågpriskedjan hade en säljökning på 14,2 procent totalt och 8,2 procent i jämförbara varuhus efter tre fjärdedelar av räkenskapsåret som slutar i april.

Tillväxten för Rusta kommer alltså inte online och inte heller bara via etableringar utan företaget lyckas att få sina enligt Kantar Sifo 5,5 miljoner svenska kunder att komma oftare och handla mer i de befintliga varuhusen.

”Hemligheten” bakom besöks- och omsättningsframgången är egentligen ingen större hemlighet för den som är insatt i retail.

Det handlar om något så fundamentalt som att erbjuda ett sortiment som konsumenterna vill ha och priser som uppfattas som attraktiva – för oavsett tjocklek på plånboken är det få som inte kräver god valuta för sina pengar.

Företaget lyckas att få sina 5,5 miljoner svenska kunder att komma oftare och handla mer i de befintliga varuhusen.

Det syntes tydligt vid Rustas extraordinära öppning bredvid NK i Stockholm i onsdags förra veckan där ”vanliga” människor blandades med dem som synes ha tagit sig från finanshusen i city för att upptäcka lågpris bredvid lyx.

Driften av en butik ska aldrig heller underskattas i detaljhandeln och där är Rusta kanske det främsta exemplet på uttrycket ”natt och dag”.

Varuhusen var inget att skryta om för tio år sedan men i dag finns det få företag i detaljhandeln som slår lågpriskedjans sortiment, presentation, upplevelse och just drift.

Det är några anledningar till att fysiska butiker eller varuhus står emot online i dag och sannolikt gör det bra också i morgon.

Satsningen i Stockholms city har garanterat gett Rusta en rejäl energikick som får ägarna att vilja och våga att investera i fler fysiska varuhus i stadskärnor.

Och att vänta med e-handel ett tag till.

Läs mer: Rustas succéöppning: ”Att få in 6 000 i en fysisk butik 2019 är imponerande”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusButikRusta

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News