Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Nej, den fysiska bokhandeln kommer inte att tyna bort

Vi är alldeles för många som vill hänga i sköna miljöer.

Publicerad: 6 november 2018, 11:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Media och underhållningButikskonceptAkademibokhandeln

Akademibokhandeln tappar försäljning och resultat. Det visar den färska delårsrapporten som kom på tisdagsmorgonen.

Läs mer: Bokjätten fortsätter att tappa försäljning i sina fysiska butiker

De olyckskorpar som menar att det här med att driva fysisk bokhandel bara kan sluta på ett sätt har med största säkerhet fått vatten på kvarnen.

Men för att vara en utdömd livsform klarar sig Akademibokhandeln ganska bra. Kedjan levererar fortfarande en rörelsevinst och den jämförbara försäljningen ökade i september.

Ägaren Volatis köpte företaget 2017 – och man var tydlig från start med att den fysiska butiken skulle bli viktig även framöver.

Och så sent som i oktober gick försäljningschefen Kristel Schepers ut och lovade att behålla ett rikstäckande butiksnät – dock med utfästelser om att kunna vara flexibel med lägen och etableringar.

Den som tvivlar kan ju glida in hos välbesökta Science Fiction-bokhandeln i Gamla stan.

Så nej – näthandel, e-böcker och ljudböcker kommer inte att käka upp hela marknaden. Det är fortfarande alldeles för många som gillar att kliva in i en bokhandel för inspiration och ny input.

1,7 miljoner medlemmar har väl inte helt fel.

Här har Akademibokhandeln en jättechans att ta tillvara på och möta det intresset.

För en bra bokhandel är ett ställe vi vill hänga på. Lyckas man erbjuda det har man kommit långt. Den som tvivlar kan ju glida in hos välbesökta Science Fiction-bokhandeln i Gamla stan.

För Akademibokhandelns del handlar det mycket om att fortsätta vara hungriga – och utvecklas till ett relevant upplevelsetempel med en effektiv drift i botten. Då finns alla möjligheter att blomstra på vad som annars är en starkt prisfokuserad e-handelsmarknad.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev