Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Nätet ritar om butikskartan – och öppnar för tronskifte

Dagligvaruhandeln har alltid varit beroende av kundunderlaget i närheten av butiken. Få människor är villiga att göra en omväg för att handla mat.

Publicerad: 17 september 2018, 13:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelE-handelDigitalisering

De flesta handlar nära bostaden, arbetsplatsen eller längs den dagliga färdvägen till och från jobbet. För ett veckoinköp åker en del till en större butik.

Så har svenskarnas inköpsmönster sett ut under de senaste 40 åren.

Men e-handeln med mat kan bli en brytpunkt som ändrar detta mönster.

Läs mer: Supersnabb e-handel lyfter Ica Nära-butiken – levererar hem inom tre timmar

När man beställer mat på nätet – och får leverans hem – är man mest intresserad av leveransvillkoren och leveranstiderna.

Inte var maten plockas och distribueras från. Och vill man själv hämta sin matkasse gäller också bekvämlighet i första rummet. Där det är enkelt att ”svänga förbi”, antingen som gående, på cykel eller med bil. Precis som i andra fallet – var matkassen sätts ihop är ointressant, bara den finns redo vid utsatt tid.

Detta ger alerta butiker enorma möjligheter.

När e-handeln når större andelar och volym kommer den att ändra kartan med fysiska butiker, och på sikt röra om i handlar-hierarkin.

En mindre butik kan mycket väl leverera hem till ett betydligt större område än man normalt lockar kunder från. Kan man dessutom ordna en ytterligare utlämningspunkt får butiken ännu fler möjligheter att växa – utan att butiksytan behöver bli större.

Mat på nätet är ännu i sin linda. Men den som satsar offensivt har stora möjligheter att leda utvecklingen och ta för sig. Och bli en vinnare.

För när e-handeln når större andelar och volym kommer den att ändra kartan med fysiska butiker, och på sikt röra om i handlar-hierarkin.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev