Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: När ägarna tröttnar kan streetwear-bolaget hamna på gatan

Streetwear-företaget Wesc har lyckats hålla näsan ovanför vattenytan i många år nu. Kommer bolaget någonsin att bli lönsamt på riktigt?

Publicerad: 19 augusti 2019, 11:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiWesc

På Wescs IR-sida  står det att bolagets mål är att bli världens ledande varumärke inom premium-streetwear.

Det är stora ord för ett bolag som har fått se sin omsättning krympa från drygt 400 miljoner kronor (2011) till 34 miljoner 2018. Förvisso kan den låga siffran för 2018 till viss del förklaras av försäljningen av The Shirt Factory vilket innebar en minskad omsättning på cirka 20 miljoner kronor. Men poängen är ändå tydlig: Det går starkt utför.

Läs mer: Försäljningen ökar – men Wesc behöver få in mer kapital för resan framåt

Halvårsrapporten från i morse visar att omsättningen för första halvåret uppgick till 18,3 miljoner kronor vilket en smula bättre jämfört med samma period i fjol (14,4.)

Men det är långt ifrån de nivåer som krävs för att kunna utmana om målbilden ovan. Jämförelser med andra varumärken kanske är orättvisa men ta det hajpade skatemodemärket Supreme som värderades till en miljard kronor för ett par år sedan.

Det är en lång resa för Wesc att nå liknande nivåer – om det ens är möjligt. Bolagets ackumulerade rörelseförlust sedan 2014 är drygt 227 miljoner kronor.

Kassan töms allt snabbare och modeaktören lever regelbundet på konstgjord andning genom flera kapitaltillskott från huvudägarna.

I slutet på juni beslutade bolaget om en företrädesemission som ska ge cirka 50 miljoner kronor från ägarna.

I dag sa en extra bolagsstämma ja till emissionen. Respiratorn får vara på en tid till.

Kassan töms allt snabbare och bolaget lever regelbundet på konstgjord andning.

Wesc lyckades i början på 2000-talet att bygga varumärket internationellt med relativt små medel.

Sedan dess har bolaget tappat positioner, och hur man nu ska ta igen det och hitta en väg framåt utan återvändsgränder är mer oklart. Den framtida tillväxten ska komma genom positionering mot varuhus och multibrand-retailers, heter det.

Lycka till oavsett. För botten är nästan nådd. Återuppbyggnaden måste visa resultat. Och det snabbt. Gasen i botten. Annars är risken stor att ägarna får nog och dumpar det devalverade varumärket i närmaste gatuhörn.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiWesc

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev