Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: MQ får delvis ta på sig skulden för bakslagen

Modebolag som MQ är minst sagt iskalla. Men de får delvis skylla bakslagen på sig själva. Kunderna måste kunna handla kläder – efter väder.

Publicerad: 16 mars 2018, 10:04

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderMQ

MQ-koncernens andra kvartal (december-februari) blev en mardröm med ett försäljningsras på 10,9 procent i jämförbara butiker.

Utfallet var därmed klart sämre än HUI:s index på -6,4 procent.

Läs mer: Kunderna vänder MQ ryggen – försäljningen rasade under andra kvartalet: ”Inte nöjda”

Christina Ståhl försvarar i sina vd-ord tappet med ”att det kalla vintervädret har gjort det svårt att få igång försäljningen av vårsäsongens sortiment”.

Citatet kan inte betraktas som annat än uppseendeväckande med tanke på att MQ:s och Joys försäljningssiffror avser tre vintermånader.

Den här säsongen har varit och är fortfarande en av de kallaste på länge med drygt tio minusgrader på morgonen i Mellansverige senast i dag, fredag, och till och med i sydligaste delen av landet är det fortfarande minusgrader på dagarna och snö.

Då är det av lätt insedda skäl få konsumenter som besöker en fysisk klädbutik eller tar fram mobilen för att klicka hem en vårjacka.

Missen hade kunnat begränsas för MQ, Joy och andra modekedjor om de följde klimatet och väderprognoserna och erbjöd sådant som deras kunder behöver.

Missen hade kunnat begränsas för MQ, Joy och andra modekedjor om de följde klimatet och väderprognoserna och erbjöd sådant som deras kunder behöver

En av mina bästa vänner skulle köpa en snyggare vinterjacka i helgen och lyckades inte att hitta en enda i landets sjunde största stad.

Säljaren på just MQ svarade förvånat:

– En varm jacka? Dem tog vi bort för flera veckor sedan.

Samma dag visade termometern minus sex grader och de kommande veckorna kan det bli så kallt som nedåt minus tio.

En parallell till de centralstyrda kedjornas förödande brist på lokalanpassning av sortimenten är sporthandlaren i Västerbotten som i mitten av mars fick en stor leverans av fotbollsskor.

Då var det fortfarande drygt en meter snö på fotbollsplanen.

– Jag förstår att ni har vår nere i Stockholm men vi kommer inte att kunna sälja några fotbollsskor förrän i maj…

Läs mer: Vd:ns känga till den egna branschen: ”Vi måste bli bättre”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderMQ

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev