Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: MQ behöver någon som kan tänka annorlunda

MQ har utvecklats sämre än marknaden – och förlorat pengar. Bakslagen gör att styrelsen petar Christina Ståhl som vd. Nu behövs någon som kan ta vara på branschens transformering.

Publicerad: 23 april 2018, 13:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderLedarskapMQ

Christina Ståhl vände på bara några år förlust till vinst för Mio och det blev en lika imponerande start som vd även hos MQ.

Hyllningarna har varit många.

Och det var länge välförtjänt.

Senaste tiden har koncernen emellertid tappat försäljning såväl totalt som i jämförbara butiker och förlorat besökare, kunder och intäkter till konkurrenterna.

Läs mer: Thomas Ohlén: MQ får delvis ta på sig skulden för bakslagen

Särskilt andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret blev en besvikelse med ett rörelseresultat som var 18 miljoner kronor sämre än motsvarande period året innan.

MQ och hårdbevakade H&M är bara två av ett flertal traditionella svenska klädbolag som pressas allt hårdare i den nya detaljhandelsvärlden.

Konsumenterna besöker inte i samma utsträckning som tidigare en fysisk butik när de ska handla en jacka eller ett par byxor utan shoppar i stället på nätet.

E-handelns snabba tillväxt pressar marginalerna och ett bolag som MQ har svårt att balansera intäkter och kostnader

Aktörerna blir fler, finns framför allt just online, har en prisbild som ofta uppfattas som attraktivare och erbjuder en logistik som de gamla och ofta ”trötta” kedjorna har svårt att matcha.

E-handelns snabba tillväxt pressar marginalerna och ett bolag som MQ – med ett stort butiksnät och höga hyror i köpcentrum – har svårt att balansera intäkter och kostnader.

MQ har beslutat att införa en ny affärsplan för att bli ett konkurrenskraftigare alternativ och då är det logiskt att styrelsen med ordföranden och Ica-profilen Claes-Göran Sylvén i spetsen byter vd.

Bolaget behöver någon som förstår den digitala transformationen, kan knäcka e-handelskoden och tänker annorlunda.

Jarno Vanhatapio på Na-kd har en sådan profil.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderLedarskapMQ

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News