Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Nya nischformat kan bli framtidens flaggskepp

Publicerad: 27 februari 2018, 10:36

Jakten på ökad tillväxt och nya affärsmöjligheter behöver inte bara stavas digitalisering.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidButikskonceptStadium

Detaljhandeln blir mer fysisk. Jaha, säger du och pekar på hur många som drar ned, slår igen, tråcklar sig ur ofördelaktiga hyreskontrakt, krymper ytor och drar åt svångremmen.

Ja, du har rätt. Till viss del. För samtidigt satsar allt fler framåt med nya och nischade koncept. Antingen i form av egna varumärken som funnits i moderkedjan och som efter viss uppfostran skickas iväg på egna ben. Eller via helt nya varumärken som har ambitionen att bli premiumkoncept med ett smalare sortiment som får ta större plats i en helt egen butiksmiljö.

Läs mer: Stadium lanserar nytt koncept för sneakers – premiär på hemmaplan

Några tydliga exempel:

■ För någon vecka sedan öppnade Scorett sin första Sneakers Corner-butik i Göteborg. Lanseringen var en hit med långa köer utanför.
■ Caliroots nya butikskoncept som lanseras i april ska fokusera hårdare på sneakers och mode.
■ I dag berättar Market att Stadium lanserar ett koncept för sneakers i mars med konceptet Sneakers Point. Sedan tidigare finns även premuimkonceptet Stadium Pulse.
■ Kappahls barnvarumärke Newbie expanderar och håller på att växa till en egen kedja.
■ Lindex har sedan tidigare en renodlad underklädesbutik i Mood-gallerian i Stockholm och öppnar ytterligare en i Stockmanns varuhus i Helsingfors. Under första halvåret öppnar man dessutom en renodlad barnbutik i Norge.

RENODLAT. I förra veckan öppnade Scorett sin första Sneakers Corner-butik i Göteborg.

Med andra ord är det helt uppenbart att svaren som detaljisterna söker inte bara finns i e-handeln.

Mötet med kunden, möjligheten att se, prova och få med sig varan direkt har alltid varit den fysiska butiken styrka.

Vad som nu sker i allt större utsträckning är att nya förfinade koncept sjösätts i ultramoderna miljöer för att möta nutidens ombytliga och snabba konsumenter.

De mer nischade och tydligare koncepten ovan är bra exempel på det. Formaten blir en dörröppnare till nya kundgrupper. Den som inte triggas av Stadium kanske i stället får upp ögonen för Sneakers Point – som blir spjutspetsen i stället för hela spjutet.

Läs mer: Här är Scoretts nya sneakers-koncept – långa köer när butiken öppnade

Man måste gilla initiativen. Låt oss bara hoppas att det ofta eftersatta kundmötet får den tyngd som det förtjänar. I en nischad butiksmiljö med noga utvalt sortiment har man inte råd att gömma sig bakom disken och se oengagerad ut. Kunderna måste tas om hand från det att de går in tills att de går ut.

Först då blir det spets – och först då kan Sneakers Point och liknande nisch-butiker kanske bli flaggskepp 2.0.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News