Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Modehandeln har betydligt större saker än dåligt väder att oroa sig över

Publicerad: 10 oktober 2017, 10:54

Klädförsäljningen i fackhandeln ökade i september – men året är sannolikt redan förlorat.


Ämnen i artikeln:

KläderH&M

I fjol hade klädhandeln ett utmanande år och omsättningsökningen stannade på blygsamma 0,4 procent i fysiska butiker.

Utvecklingen hittills i år har inte heller varit mycket att hurra för. Enligt senaste Stilindex ökade förvisso försäljningen i september med 2,9 procent i den fysiska klädhandeln och med 9,7 procent i skohandeln, men ackumulerat efter nio månader är utvecklingen negativ: Minus 1,8 procent respektive minus 1,6 procent.

Läs mer: Modehandeln ökade i september: ”Försäljningen borde ha varit större”

Att prata om fel väder och andra kortsiktiga omvärldsfaktorer är förvisso befogat men räcker inte för att förklara den traditionella modehandelns bekymmer.

Det blir i stället allt tydligare att strukturförändringarna skapar svallvågor i branschen.

■ Dels accelererar hälsointresset. Modet har blivit mer sportigt och därför behöver klädhandeln delvis justera utbudet för att ta upp kampen med sport- och fritidsbutikerna.
■ Än mer dramatiskt är att digitaliseringstrenden förstärks. Konsumtionen flyttas successivt från fysiska butiker till svenska och internationella nätaktörer. Postnords, HUI:s och Svensk Digitalhandels E-barometer visar att andelen nätköp av kläder från svenska detaljister har stigit till 14 procent.

Då har vi inte ens nämnt svenskarnas växande köp från Zalando och andra globala e-handlare som inte finns med i E-barometerns statistik.

Zalando höjer dessutom tempot på den nordiska marknaden. Jätten räknar med att anställa 500 personer vid sitt nordiska jättelager utanför Stockholm och sätter aggressiva mål med löften om leveranser nästa dag.

På sikt är målet att kunna leverera samma dag.

Men det finns fler jättar som kan göra svenska aktörer nervösa. Amazon är, utan att ha en svensk butik, redan en av de starkaste aktörerna i svensk e-handel.

Inte ens H&M kan känna sig säkra i ett retail-landskap som bubblar av förändring. H&M har en fortsatt urstark position på hemmaplan, men kedjan nådde inte sina mål för varken försäljning eller resultat under bolagets tredje kvartal.

Att vd Karl-Johan Persson pratar om fortsatt utbyggd e-handel medan expansionstakten av antalet butiker ska bromsas något är talande för utvecklingen.

Med rätt väder kanske modefackhandeln ändå får en skaplig jul. Men för att lyckas på sikt krävs sannolikt en ständig översyn och anpassning till allt snabbare förändringar.

Läs mer: Urban Lindstedt i Markets podcast: ”Om du inte har startat e-handel än är det akut”

Mikael Sydner

Webbredaktör och reporter på Market.se

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderH&M

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev