Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Välkomna japaner i tider av ond bråd butiksdöd

Medan flera svenska kedjor har det tufft med lönsamheten sveper det en japansk retailvåg över landet. Det är välbehövliga nyheter i tider av konkurser och stängda butiker.

Publicerad: 24 maj 2019, 07:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderMuji

Japaner, japaner, japaner.

Det kan vara en tillfällighet, men den känns spännande.

Efter år av spekulationer gjorde Uniqlo till slut en sober entré på den svenska retailscenen.

Läs mer: Mujis matiga plan för Sverige: ”Kommer att explodera”

Den smakfulla japanen närmar sig 2 000 butiker runt om i världen och kommer, om läget är det rätta, att öppna på fler adresser än bara på Hamngatan i Stockholm.

Även Muji planerar att komma på bred front och tar nu betydligt större plats längst upp på Åhléns City. Etableringen och uppgraderingen av konceptet är en vinst för Muji självt, för stilmedvetna storstadskunder som nu får tillgång till betydligt fler produkter och för Åhléns, som behöver självförtroende under den jättetransformation som varuhuskedjan går igenom.

Räkna med fler öppningar inom sinom tid.

Usupso är än så länge en lite mer främmande fågel i sammanhanget, men har de senaste sex åren öppnat över tusen butiker i ett stort antal länder och har redan pratat om att växa snabbt på den svenska marknaden.

Det måste ses som positivt att stora utländska retailers vill och vågar satsa på fysiska butiker i Sverige.

Här handlar det kanske mindre om tidlös minimalism och mer om allehanda prylar och form och färg, men alla som har följt danska Flying Tiger Copenhagen (som lär ha vissa likheter med Usupso) vet att den sortens koncept och sortiment har en förmåga att gå hem hos kunderna.

Och även om flera inhemska kedjor har det tufft och till och med tvingas att slå igen måste det ses som positivt att stora utländska retailers vill och vågar satsa på fysiska butiker i Sverige.

Att det handlar om offensiva japaner kanske är en slump, men det kan lika gärna handla om det som Mujis svenske vd, Ino Ryosuke, var inne på när Market träffade honom nyligen: Att vi känner igen oss i varandra. Att det strama nordiska temperamentet faktiskt lirar ypperligt med det återhållsamma och naturliga japanska kynnet.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KläderMuji

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News