Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Upp till bevis för H&M – Klarar du det Helena Helmersson?

Ingen klandrar modejätten H&M för fredagens kvartalsrapport, där fokus hamnar på marssiffror sänkta av virus. Nu är det två lägen som gäller för nya vd:n Helena Helmersson: Här. Där.

Publicerad: 3 april 2020, 08:37

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&MVdH&MCorona

Läs mer: H&M:s försäljning halverades i mars – kan tvingas säga upp personal

Det krävdes inte många analytiker för att förpassa fredagens H&M-rapport till de så kallade handlingarna.

Allt som hände innan dagen C får vänta – nu tvingas modejätten släcka bränder på marknad efter marknad – samtidigt som nya vd:n Helena Helmersson behöver ha en plan framåt. Det som såg rätt bra ut för bara två månader sedan spelar föga roll. Nu och i morgon betyder allt.

Inte så värt att spilla bläck på vad som skedde fram till mars, alltså.

Både och, ändå.

Läs mer: Så agerar H&M för att möta krisen: ”Alla delar i verksamheten omfattas”

När Karl-Johan Persson lämnade som vd pekade resultatet uppåt. Det fanns tillförsikt i siffrorna och en ny ledare som var redo att föra både H&M och modeindustrin framåt i en ännu mer hållbar riktning.

Det pratades om nya spännande marknader, Afrika till exempel, och också om fler sätt att möta kunderna på både ute i butikerna, på nätet och i det mittemellan-land som åtminstone före coronakrisen brukade kallas för omnikanal.

Vad det blir av de planerna vet ingen. I kvartalrapporten skriver H&M att den tidigare starka resultattrenden visar att bolaget har en bra grund att stå på.

Läs mer: Helmerssons mardrömsstart: Nu leder hon H&M genom värsta krisen någonsin

Så är det ju, någonstans. Ägaren är stark, kapital finns och flera tunga åtgärder är inledda.

Kan någon ställa om är det H&M.

Samtidigt handlar alltså väldigt lite om vad som hände igår. Coronaviruset skriver om historien hela tiden.

Frågan är därför: Att säkerställa ett modernt, lönsamt och hållbart kunderbjudande samtidigt som tusentals anställda tvingas lämna sina jobb, när butikerna är nedsläckta och pandemin inte ens peakat i en del länder.

Klarar du det, Helena Helmersson?

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&MVdH&MCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev