Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Tuffare tider på alla retailhåll – då behöver du hitta din egen Tesla

Det stora detaljhandelsskiftet slår mot citykärnor, köpcentrum och mindre gallerior. När e-handeln pressar på kan strukturomvandlingen bara mötas med ordentlig analys, list – och ibland elbilar i miljonklassen.

Publicerad: 5 september 2019, 08:06

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Läs mer: Köpcentrum-chefen jagar nästa Tesla: ”Den nya detaljhandeln innehåller mer än kläder och skor”

När Unibail-Rodamco Westfield summerar halvåret på den nordiska köpcentrummarknaden är alltså Elon Musk en av de stora vinnarna.

Tesla gör succé på Mall of Scandinavia och går som tåget på Täby Centrum.

Bilförsäljning på ett köpcentrum – say what?

Helt i linje med de senaste årens utveckling, där traditionella retailers fått se en mängd nya aktörer vara med och slåss om de attraktiva lägena.

Det vet vi kommer att öka de kommande åren.

Vårdcentraler, bibliotek, biografer. Gym och eldrivna bilar. Bara fantasin sätter gränser.

Det relevanta är huruvida ägarna får ihop mixen eller inte.

Vad är framtidens besökare ute efter? Vilken är den perfekta blandningen hos dig?

Här spelar koll på demografin, mod och fingertoppskänsla en avgörande roll. Det gäller för stora och det gäller ännu mer för små.

På landsbygden, på galleriorna, går det inte att satsa på ”säkra kort”. Fundera istället hårdare på vad som kan röra om, överraska och sälja just hos dig.

På landsbygden, på galleriorna, går det inte att satsa på ”säkra kort”. Fundera istället hårdare på vad som kan röra om, överraska och sälja just hos dig.

Vad kan vara din Tesla?

För att undvika misslyckanden och långt lidande kommer kortare hyreskontrakt, mindre ytor och större rotation på hyresgästerna på bred front. Den rådande pop up-trenden skapar förstås en helt annan dynamik i köpcentrum och på handelsplatser än trötta retailers som varken levererar resultat eller är benägna att förändra sig i en tid då det krävs som allra mest.

Enligt HUI och NCSC kan mellan 80 000 och 420 000 kvadratmeter köpcentrumyta vara borta om bara fem år.

Vinnare blir den som vågar förstå och agera på det redan nu.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev