Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Spännande – men sortimentet behöver skruvas till rejält

MQ blir Marqet och öppnar konceptbutiker – ett steg som känns logiskt, nödvändigt och vitalt. Ännu osett kan man ändå säga att det nya och föryngrade tilltalet och innehållet gör att den pressade modekedjan är med i matchen igen. Spännande.

Publicerad: 14 november 2019, 13:11

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Internationaliseringen av svensk detaljhandel fortsätter.

Att MQ transformeras till en marknadsplats är ingen superskräll, men däremot väldigt nödvändigt.

Det förlusttyngda modebolaget har hängt mot repet länge – fast i mellanmjölksland med ett grumligt varumärke, en alldeles för bred målgrupp och ett sortiment som ärligt talat inte känts jättespännande.

Det får man ändå säga att vd Ingvar Larsson och den anrika västsvenska kedjans nya giv gör. Åtminstone tills motsatsen bevisats.

Nya tillfälliga samarbeten kan skapa dynamik, förutsatt att de varumärken som bjuds in levererar.

Nya tillfälliga samarbeten kan skapa dynamik, förutsatt att de varumärken som bjuds in levererar.

Gör de det kan man bygga förväntan och skapa fler anledningar för kunderna att återkomma till butikerna.

Att låta den som vill dra fram sin Macbook Pro och ta en kaffe i samband med inköpen handlar om att göra besökarna till varumärkesbärare och ligger helt i linje med branschens iver att skapa mötesplatser.

Att bonda med Myrorna och Something Borrowed – det är snudd på oundvikligt 2019 – men likväl ett lovvärt initiativ.

Snackar man med folk som varit med ett tag menar många, föga förvånande, att det var dags att göra något.

Att undergången verkligen var nära förestående.

Läs mer: MQ genomgår en förvandling – breddar konceptet och byter namn

Min vän ”retail-räven” hävdar dock, med emfas, att sortimentet behöver skruvas till rejält om det ska bli en comeback att snacka om. Plus att en hel del förstås handlar om hur mycket Qviberg är redo att casha in i krisbolaget.

Ett är i alla fall säkert: Det tappade självförtroendet måste tas tillbaka.

Om ett namnbyte kan göra det? En boost på kort sikt, enligt räven.

Att Market är en pålitlig titel inom detaljhandeln är ju sedan rätt gammalt.

Nu återstår det att se vad som händer med affären om man stoppar in ett q, öppnar konceptbutiker och ger sig ut på helt nya äventyr.

Läs mer: Liverapportering minut för minut: MQ blir Marqet – så blir det nya konceptet

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev