Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Ska det vara så svårt att få ur sig ett hej

I den svårt konkurrensutsatta detaljhandeln finns det ett par basala delar av det fysiska butikslivet som kedjorna behöver förstå. På delad förstaplats: Att skaffa sig en kultur som konverterar och att rekrytera medarbetare som förstår och bidrar till den.

Publicerad: 3 mars 2020, 08:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

H&MRustaDetaljhandeln

Ska det vara så svårt att få ur sig ett ”Hej och välkommen. Säg till om jag kan hjälpa dig med något”?

Faktiskt. I alla fall om du jobbar i butik.

Daymakers senaste undersökning visar visserligen att det har börjat hända något, men en allt för stor del av detaljhandeln verkar fortfarande ha betydande problem med det mest elementära. Att se kunden och att få kunden att känna sig sedd.

Ska retailbolagen kunna behålla sin relevans, är det dags att ta sig själva och kulturen på mycket större allvar.

Ska retailbolagen, utsatta för bredare och spetsigare konkurrens än någon gång tidigare, kunna behålla sin relevans, är det dags att ta sig själva och kulturen på mycket större allvar.

Nivån måste skyhöjas och resan dit börjar redan i rekryteringen.

Den som vill jobba inom detaljhandeln 2020 måste direkt få veta vad som krävs. I medmänsklighet. I bemötande. I socialt ansvarstagande.

Läs mer: De får bäst och sämst betyg för kundmötet – superlista med 102 kedjor

Att tro att vem som helst kan ställas på ett butiksgolv för att ta hand om villrådiga kunder är att vara ute och cykla på en strömlös Voi. Särskilt när det finns en e-handel som bara blir bättre och bättre på produktinformation, prisjämförelse och smidiga checkouts.

Konkret säljteknik och koll på vad de faktiskt förväntas sälja? Går att lära sig.

Nyanställda behöver ställas inför ett val. Vill du jobba här behöver du möta ett par grundläggande förväntningar.

Vanligt bondförnuft – tveksamt.

Därför: Nyanställda behöver ställas inför ett val. Vill du jobba här behöver du möta ett par grundläggande förväntningar.

Vilka förväntningar det handlar om är förstås upp till varje bolag/arbetsgivare/varumärke, men den som inte klarar av att leverera får faktiskt se sig om efter något annat.

Ska man hitta något positivt i nämnda undersökning är det ändå att årets resultat är det bästa någonsin.

Läs mer: Superlista: 106 kedjor med bäst och sämst kundmöten

En del kedjor får rätt högt betyg. Fler har blivit bättre på att prata för varan och att hjälpa kunden till ett köpbeslut.

Applåder och visslingar. Men inte till alla.

H&M, som givetvis har miljarder kronor och miljoner skäl att behärska det här till fullo, hamnar långt ner i listan.

I den absoluta botten: Rusta.

Noll procent i mätningen upplevde säljarna där som engagerade och intresserade.

Man baxnar.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

H&MRustaDetaljhandeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev