Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Nya Ikea har en jätteresa framför sig

Framtidens Ikea vill möblera det digitala folkhemmet. Då gäller det att ställa om snabbt och leverera smidigt i alla kanaler.

Publicerad: 23 mars 2018, 06:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HeminredningIkea

När delar av Ikea Sveriges ledningsgrupp bjöd in till frukostmöte tidigare i veckan hade Ingvar Kamprad en alldeles egen plats vid bordet. Såklart.

För även om Kamprad inte hade någon operativ roll inom företaget sedan i slutet av 80-talet (1988, sägs det) vill många gärna tro att han packade platta paket in i det sista och att minsta lilla skruv behövde passera hans kongeniala hjärna innan de färdiga möblerna kunde ställas ut i varuhusen.

Så var det inte, men bilden passar bra in i den enkla image som Kamprad själv så framgångsrikt var med och skapade för att möblera världen.

Läs mer: Möbeljättens besked efter succén med Ikea kök: Fler men mindre butiker

Att ”Vad händer nu?” har varit en av de vanligaste frågorna Sverigechefen Håkan Svedman fått sedan den ikoniske grundaren somnade in i slutet av januari är alltså inte jätteförvånande.

Men nu är det dags att gå vidare. Eller, springa rätt fort.

Ikea har en jätteresa framför sig. Precis som alla andra. Ska målet om dubblerad omsättning vart tionde år kunna fortsätta att infrias måste det fysiska och det digitala smälta ihop snabbt. Offline eller online (med en e-handel som växte 14 procent förra året) är inte det viktigaste. Den blågula heminredningsjätten är besatt av att ”skapa en bättre vardag för de många människorna” oavsett kanal.

Varuhusen, 362 stycken i 29 länder vara 20 i Sverige, fortsätter att vara navet i verksamheten, men i sömlöshetens namn kommer AR,VR och annan ny teknik att få ta mer plats framöver. Kravet på upplevelsebaserad service ökar.

Kunderna vill mer och mer lägga över sin pressade vardag i det här fallet Ikeas händer.

Dagens försäljning, där ungefär 70 procent sker på plats och 30 procent levereras hem, tror man är den omvända 2027. Det egna målet är att bli världsmästare på att transportera små volymer snabbt. Expressleveranser kapar tid och tid kostar pengar.

Analysen av den tillfälliga popup-butiken på Regeringsgatan i Stockholm är också att kunderna i allt högre grad vill handla där de befinner sig (vilket betyder att det inte enbart varit stockholmare som uppgraderat sina kök i farten) och mer och mer lägga över sin pressade vardag i det här fallet Ikeas händer. ”Jag åker bort i två veckor. När jag kommer hem vill jag ha ett nytt kök”. Ungefär.

Mer matnyttigt? Ingvar Kamprads insikt om att köttbullarna är den bästa soffsäljaren är viktig. Att shoppa på tom mage är ingen hit och ett större restaurangutbud är att vänta.

Så.

”Vad händer nu”?

En hel del trots Ingvar Kamprads frånfälle. Samtiden rusar och Ikea behöver inte bara hålla farten uppe utan dessutom öka för att motsvara framtidens helt andra förväntningar.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

HeminredningIkea

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev