Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Nya butiksformat är ingen nyhet – det är en nödvändighet

När Ikea kallar till pressträff kommer man. Som i juni 1965, då Ingvar Kamprad sågs puffa på sin pipa och skåda in i framtiden på parkeringen utanför det nyinvigda varuhuset i Kungens kurva i Stockholm.

Publicerad: 21 februari 2020, 11:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HeminredningButikskonceptIkea

När den mytomspunne grundaren klippte bandet lär de nästan 30 000 ditresta ha klättrat på varandra för att vara först in.

Historien säger till och med att flera av de gravallvarliga reportrarna som var där för att bevaka tillställningen hade svårt att dölja sin upphetsning.

Ett 48 000 kvadratmeter stort möbelvaruhus intill E4:an. En investering på 17 miljoner kronor. Självbetjäning, köttbullar och plastbollhav.

Det här var stort på riktigt.

Sedan gick tiden. Sedan kom nätet. Sedan kom en helt annan konkurrens om människors tid, lust, plånböcker och ideal.

Sedan lämnade Ingvar och Ikea gick in i en helt ny tid, med helt nya krav på sig.

Läs mer: Ikeas miljardsatsning i Stockholm: Bygger fyra nya butiker – rustar varuhusen

55 år efter invigningen i Kungens kurva investerar nu heminredningsjätten 1,7 miljarder kronor på att växa i Stockholmsregionen. Fyra nya varuhusformat planeras. Dessutom kommer de två flaggskeppen i Barkarby och i Kungens kurva att lyftas både invändigt och utvändigt.

Hur stort är det här? Sådär, får man ändå säga. Åtminstone tills vi faktiskt sett vad det blir av de storslagna planerna.

Exakt när, var och hur är fortfarande hemligt, men ”We are creating a new Ikea” utan att göra avkall på att ”skapa en bättre vardag för de många människorna”, säger filmen som dagens inbjudna journalister får se.

Hur stort är det här? Sådär, får man ändå säga. Åtminstone tills vi faktiskt sett vad det blir av de storslagna planerna.

Glidningen från de stora traditionella varuhusen, stommen i hela Ikeaaffären, har pågått länge.

Läs mer: Sverigechefens löfte för Ikeas omtag: hållbart, prissänkt och tillgängligt

Nya format är alltså ingen nyhet, men däremot en direkt nödvändighet i en tid då kunderna förväntar sig mycket mer än de gjorde i juni 1965: Full service i alla kanaler. Tillgänglighet i stad och land. Prisvärda, hållbara och designmässiga produkter som gärna får vara ännu lättare att montera.

Gängar inte skruven får Ikea skicka hem någon som fixar det.

Just nu har exakt alla detaljhandelsaktörer en monumental press på sig. Alla sliter på sitt sätt med lönsamhet, ytor och affärsmodeller.

Ikea ändå, storleken till trots. Ännu mer pressade. Och allt är Ingvars fel.

Att förstå innebörden av platta paket, köttbullar och mos och lekrum för barnen så tidigt har förstås skapat en förväntan som aldrig kommer att vara över.

Ikea måste leverera värde för kunderna.

I går, i dag, i morgon.

Läs mer: Ikeas kliv mot framtiden – här är tolv innovativa satsningar

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News