Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Nu måste XXL jobba stenhårt med sina värderingar

Det stormar om XXL. Igen. Nu behöver nya vd:n Per Sigvardsson greppa rodret och skruva på moralkompassen för att leda den norska sportjätten i en tydligare och mer modern riktning.

Publicerad: 26 april 2019, 06:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidLedarskapXXL

Läs mer: XXL-grundaren efter nya avslöjandet om Sigvardsson: ”Jag är inte orolig”

En av veckans stora retailsnackisar har varit den om nya XXL-vd:n Per Sigvardssons påstådda Facebookkapning.

Bestört över att någon tagit sig in på hans konto och skrivit nedsättande kommentarer om klimataktivisten Greta Thunberg och diverse rasistiska tillmälen fick han snabbt stöd från högsta företagsledningen: ”Per är en förnuftig person”, sa XXL:s styrelseordförande och delägare, Øivind Tidemandsen, till Market.

Men så plockade en av kvällstidningarna fram skärmdumpar från tidigare postningar på Facebook och nu handlade det plötsligt om politiker som kallades häxor, idioter och riksmuppar.

Och den här gången var det inga troll i farten. Istället bekräftade en ångerfull Sigvardsson att han uttryckt sig så och att han ska vara försiktigare framöver.

Per Sigvardsson behöver nog fundera på vilka signaler han sänder ut i sportjättens namn.

Det här väcker förstås en del frågor: Försiktigare med vad? Uppkoppling mot publika nätverk? Med att inte dela omdömeslösheter på nätet? Borde han inte snarare mer offensivt börja jobba med de värderingar som uppenbarligen satt honom i klistret?

Förslaget är det senare.

För 2019 innebär nämligen ett modernt ledarskap mer än bara traditionell bolagsstyrning, siffror och logistik.

Mjuka bitar, som en sund värdegrund och en inkluderande attityd är i dag hårdvaluta både i kampen om kunderna och när det kommer till att rekrytera talangfulla medarbetare.

Ska Per Sigvardsson vara den som vill förändra den ifrågasatta kulturen hos den norska sportjätten, inte minst efter uppmärksammade armhävningsgate nyligen, behöver han nog fundera på vilka signaler han sänder ut i bolagets namn.

Låt inte riksmuppar, idioter och häxor ställa till det för XXL.

Det är för billigt – och i längden alldeles för dyrt.

Läs mer: Här talar XXL-chefen ut efter senaste kritikstormen: ”Fruktansvärt maktlös”

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev