Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Liket lever, men nu krävs det mirakel för att rädda JC

In kliver en ny ägare med både muskler och självförtroende, internationella investerare i bakfickan och en affärsplan för framtiden. Räcker det? Långt ifrån dödssäkert.

Publicerad: 18 januari 2019, 08:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderButikskoncept

Är det här det sista försöket?

Det känns så.

Efter år av ekonomisk villervalla, misslyckade åtgärdspaket och spektakulära ägarbyten talar allt för att den klassiska svenska modekedjan nu går sin sista match.

Det här är finalen. Och jeansgudarna ska veta att förutsättningarna hade kunnat vara bättre.

Läs mer: Hemlige ägaren om JC:s sista fight: ”We can still die, men jag är villig att ta risken”

För har det inte redan framgått tar vi det igen – den excentriske affärsmannen Iliya Meric ska alltså reda ut skulder på över två hundra miljoner kronor, samtidigt som åtminstone delar av verksamheten behöver leva vidare med allt vad det innebär för de butiker och de anställda som fortfarande är kvar.

Innan han går och lägger sig bör han också ha en helt annan plan. Nämligen den om vilken plats JC eventuellt ska ha i ett detaljhandelslandskap som blir mer och mer skoningslöst mot den som inte ligger rätt på marknaden.

På 90-talet hade (nästan) varje mellanstor svensk stad en JC-butik.

Halmstad, Borås, Västerås och Söderhamn.

Hur är läget med de stadskärnorna i dag?

Hur mår den svenska klädhandeln rent allmänt?

Exakt. Inte toppen.

Spänningen tätnar. Dramaturgiskt går det ju inte att klaga på historien om JC. Och man gillar ju en underdog.

Iliya Meric serverar en mustig historia om varför just han är skickad att vända på JC. Han är den internationelle affärsmannen som är van vid att det blåser, som vet vad det innebär att verka i opposition och som har en hud tjock nog att ta stå pall mot både smällar och rent skitsnack.

Det kan han behöva.

Att han är street smart så det räcker och blir över vittnar de flesta som han haft med honom att göra om.

Lämpligt (men ändå fullt förståeligt) nog kastar han därför in en hel uppsättning av hängslen och livremmar i sammanhanget.

JC ligger fortfarande på dödsbädden, upprepar han. Det är inte säkert att det går att rädda bolaget, men det finns investerare som tror på honom.

Spänningen tätnar. Dramaturgiskt går det ju inte att klaga på historien om JC.

Och man gillar ju en underdog.

Går Iliya Meric och den lilla krets av medarbetare han har omkring sig segrande ur den här striden är det inget annat än en svensk retailbragd.

Just nu finns det över två hundra miljoner skäl till varför det inte lutar åt det.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KläderButikskoncept

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev