Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Krångliga betalningar kan bli kostsamt i längden

Flera kanaler, men en och samma köpupplevelse. När framtidens handel blir allt mer sömlös måste betalningslösningarna följa med. Håll det enkelt, ta bort onödig friktion när det är dags att checka ut, men viktigast av allt: Lyssna på dina kunder.

Publicerad: 26 september 2019, 10:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

BetalfrågorDetaljhandeln

I en tid då fler och fler börjar förstå vikten av en bra kundresa återstår fortfarande en liten detalj: betalningen.

Att låta kunderna göra rätt för sig är inte jätteenkelt på sina håll.

Ett oväntat hinder på vägen och – swish – produkterna stannar kvar i varukorgen och konverteringen går i stå.

”Man orkar liksom inte med e-handlare som ska veta allt om dig. När de började fråga om vilket stjärntecken jag är född i tackade jag för mig. Synd på så fina tröjor”, säger kompisen avmätt från soffan hemmavid.

Du kan behöva se över sätten det går att betala på hos dig.

Själv fryser jag till is varje gång jag ska handla Robux (spelvaluta) till elvaåringen. Mina kortuppgifter finns visserligen inmatade i deras system för alltid, men när jag måste gissa vad som är en butiksfasad och inte ger jag upp.

Ni vet vad jag pratar om – man blir galen. Och, nej: vi är inte robotar.

Men irritationen behöver inte bara vara digital.

Läs mer: Enkelhet nyckeln när kunden ska betala

För långa köer på säg, den populära kaffekedjan, kan göra att man lämnar och går till någon annan. Att det inte går att betala på just det sättet jag vill, ytterligare ett skäl.

För butikerna gäller det att skapa en så smidig köpupplevelse som det går, oavsett kanal.

För att göra det krävs det flera saker: Du behöver framför allt lära känna dina kunder. Låta det vara på deras villkor, även om det innebär att du behöver bredda ditt erbjudande.

I det här fallet: Du kan behöva se över sätten det går att betala på hos dig.

Bygg sedan den tekniska infrastrukturen runt (igen, både på nätet och i butik) dina kunders preferenser.

Hur vill de ha det? Bort med friktionen. Bort med all onödig spänning.

När offline och online smälter ihop och bildar en upplevelse gäller det att integrera betalflödet så långt det går.

Låter enkelt, men är oerhört viktigt att jobba på för att inte tappa både kunder och i slutändan, intäkter.

Läs mer: Var fjärde aktör saknar mobil betallösning

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

BetalfrågorDetaljhandeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev