Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Hur länge kan handeln bjuda kunderna till köpfesten?

Spänningen stiger inför årets Black Friday – en ifrågasatt köpfest som både ställer höga krav på handeln och väcker starka känslor hos kunderna. Frågan som behöver ställas är: Till vilket pris är vi villiga att handla den här gången?

Publicerad: 28 november 2019, 23:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikModeBlack Friday

Minst tre personer greps efter ett veritabelt Black Friday-bråk på Asda Superstore i London för ett par år sedan.

Tidningen The Independent använde orden ”frenzy” och ”mayhem” för att beskriva stämningen när blodtörstiga prisjägare drabbade samman på det hala varuhusgolvet.

När jag inte har något bättre för mig brukar jag gå in och titta på bilden där en medelålders kvinna med svarta benvärmare hänger i kartongen till en 40 tums Polaroid-TV. Full HD. Led.

Hon ser ut att kämpa för sitt liv. Kosta vad det kosta vill, men TV:n är hennes.

Situationen är förstås absurd. Men att låga priser gör människor galna är tyvärr inget nytt. Och att vi svenskar skulle vara något undantag kan du glömma. Tvärtom.

Läs mer: Här är hotet mot den stora köpfesten – det kan få kunderna att stanna hemma

Vi älskar rea. Och vi lever mitt i en detaljhandel som har sett till att kampanjer blivit det nya svarta, oavsett om det handlar om en enskild fredag eller en hel vecka.

Vi kan handla billigare mest hela tiden. Och snart peakar vi av rabattlust.

På fem år har försäljningen under Black Friday ökat med ungefär 4,5 miljarder kronor och trots fler motbilder och allt bättre samordnade proteströrelser talar mycket lite för att spektaklet ska avta i styrka.

På andra sidan superklippen finns alla de handlare som vet vad galna erbjudanden och vrakpriser gör med de redan hårt ansträngda marginalerna.

Bakom fynden finns de som vet hur svårt det är att bygga lojalitet och få kunderna att komma tillbaka när partyt är över.

Bakom fynden finns de som vet hur svårt det är att bygga lojalitet och få kunderna att komma tillbaka när partyt är över. Men att stå bredvid är för dyrt.

Att en tradition som Black Friday riskerar att skada många handlare ur ett lönsamhetsperspektiv är känt.

Vad den ökade konsumtionen gör med vår planet, likaså.

Nu är frågan: När leder den amerikanska köpfesten till det första kända blågula råkurret?

När får vi se de första svenska kunderna göra avkall på värdigheten, kavla upp ärmarna och börja rallarsvinga över en ”helcrazy deal”?

Läs mer: Market hårdbevakar Black Friday – följ utvecklingen timme för timme

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News