Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Förkorta bron mellan tro och fakta

Så du vill äntligen lära känna dina kunder lite bättre? Då ska du skippa magkänslan och gå på fakta i stället. Kör du fast – då kan du behöva se allt med lite andra ögon.

Publicerad: 4 oktober 2019, 12:40

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

E-handelDetaljhandeln

Vill du hitta hem – åk bort.

Att zooma ut och andas lite ny luft kan göra underverk, förutsatt att du är öppen för att ta in det som kommer till dig.

Men insikter kan vara jobbiga. Och förändring kan göra ont.

Som i förrgår.

En bro, ett par lurar och en sol i ögonen.

Medskicket från eTail Nordic är följande: Magkänsla går bort. Data går hem.

En kollission.

Jag älskar Köpenhamn – men hold kæft vad det ska cyklas i alla möjliga farter och former i den stan.

Nu gick det trots allt bra. Damen, för det var vad det var, hade lätt uppförsbacke och inte jättebråttom.

Jag fick en ursäkt och en liten rispa på vänsterhanden. Ursäktade mig tillbaka och gick vidare.

Läs mer: Sandsjö: Kan vi prata om annat än kundupplevelse?

Att hålla koll på sig själv i relation till andra är en förutsättning för att kunna fortsätta leva.

Det blir tydligt på bron.

Det blir tydligt på eTail Nordic, det stora e-handelskonventet jag haft nöjet att hänga på i ett par dagar.

Sympatiskt arrangerat, med bra talare och relevanta ämnen. Både utländska och svenska bolag som alla kämpar med liknande saker: Hur kan vi locka in, hålla kvar och konvertera besökare till betalande kunder?

Perspektivet är livsviktigt. Vem är jag, vem är kunden?

Hur ska vi behandla all insamlad information? Åt vilket håll ska vi titta?

Inside-out eller outside-in?

Känslan är att det många gånger finns en övertro på att man ”kan själv”. I stället för att vara kundtillvänd på riktigt vänder man sig mot kunden och säger: Såhär tror vi att du vill ha det.

Medskicket från eTail Nordic får därför bli följande: Magkänsla går bort. Data går hem.

Ta reda på hur saker och ting förhåller sig. Ställ frågor till dina kunder – lyssna in och agera på svaren.

Och flytta på dig om det kommer en cykel.

Läs mer: Det diskuterar nordiska e-handeleliten i Köpenhamn

Michael Sandsjö

Uppsnappat från eTail Nordics

”This is not a gut game – go from insights to action”. Rocky Af Ekenstam Brennicke (bilden), Global Account Manager Women på H&M.

”Mobile first is yesterday”. Måns Serneke, CIO Bygghemma Group.

”Vi försöker inte att tvinga in kunderna i någon av våra kanaler – de rör sig fritt emellan”. Rikard Lyko, vd Lyko.

”Vi vill utmana Instagram till att vara förstavalet i telefonerna”. David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

”Låt dina produkter eller service berätta en historia”. Mikael Wintzell, grundare av Wellstreet.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

E-handelDetaljhandeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News