Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Fler bombastiska etableringar löser inte XXL:s problem

Det lömska vädret fortsätter att överraska sportbranschen. Fredagens chockrapport från XXL gör det inte. Nu tvingas norrmännen till stora åtgärder för att vara kvar i matchen.

Publicerad: 7 februari 2020, 09:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomiXXL

I onsdags öppnade XXL Sport & Vildmark det senaste varuhuset i Sverige. En i raden av grandiosa etableringar sedan entrén på den blågula sportmarknaden för tio år sedan.

Den här gången över 4 000 kvadratmeter inne på köpcentrumet Emporia i Malmö.

Eller som någon konstaterade – ”20 tennisplaner”.

Storleken har alltid spelat en central roll för norrmännens affär.

Stora varuhus, stora volymer och stora löften till kunderna.

Läs mer: Utebliven vinter slår mot XXL – efter rejält tapp i januari väntar stora reor

Med aggressiva priser och en offensiv ton gentemot konkurrenterna har XXL tagit en tydlig position i en bransch som är rejält pressad av både e-handel och konstiga vintrar.

Efter fredagens chockrapport, med jätteförluster och påtvingad mega-rea, måste kedjan lägga om kurs.

Siffrorna för Sverige är i sammanhanget inte de mest alarmerande, men alla som kan läsa inser allvaret över hela linjen.

Tonläget måste ned. Volymen behöver sänkas om inte ekot från de tomma varuhusen ska leda till något mycket värre.

XXL självt har pratat om att nå tillväxt genom e-handel, men också via fler varuhus i Norden framöver.

Att förstärka onlinedelen är helt nödvändigt, men att komma med ännu fler bombastiska etableringar, kan inte vara det.

Tonläget måste ned. Volymen behöver sänkas om inte ekot från de tomma varuhusen ska leda till något mycket värre.

För ni har ju koll på det där om dåligt väder kontra dåliga kläder?

Den förnumstiga pekpinnen är jobbig, men betyder något. Som att det gäller att anpassa sig efter rådande omständigheter.

För ett XXL i kris är det mer aktuellt än någonsin.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomiXXL

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News