Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Dra ner på testosteronet, XXL

Armhävningar inför allmän beskådan för den som kommer sent. Vad är det för gammal lumparhistoria? Men så ser jag de neongröna jättebokstäverna lysa mot mig och förstår att XXL passerat den gräns de balanserat på länge.

Publicerad: 18 mars 2019, 09:43

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidXXL

Att den norska sportjätten är i blåsväder förvånar nämligen inte – varumärket är en knuten näve i fickan mot mer etablerade konkurrenter och jargongen har klara drag åt det militära.

Och kulturen är rätt känd vid det här laget. Tävlingsinstinkt och jävlar anamma värderas mycket högre än andra mer formella meriter.

Läs mer: Sigvardsson efter stormen kring XXL: ”Givetvis helt oacceptabelt”

Vill du jobba hos XXL ska du inte bara kunna resa ett avancerat tält under fem minuter, du måste äta taggtråd om det behövs.

Mängden testosteron är inte ovidkommande för en plats i något av varuhusen.

För ett par somrar sedan besökte jag bolagets norska camp, i Kongsvinger.

Bedårande vackert och familjärt värre.

Alla, och då menar jag verkligen alla, såg sjukt nöjda ut inför den kommande helgens alla utmaningar. Och när jag pratade med dåvarande Sverigechefen, Janicke Blomsnes, förklarade hon tydligt mottot som skulle ta XXL till toppen: ”Vara bäst. Tjäna pengar. Ha kul”.

Den senaste tiden har det varit sisådär med det.

XXL har varken gått bäst eller tjänat mest pengar. Om det har varit roligt att jobba i något av varuhusen?

Uppenbarligen inte för alla.

Det finns en en viss grabbighet och det behöver nye vd:n Per Sigvardsson rätta till direkt.

Om pennalism finns det rätt mycket att säga, men vi kan väl nöja oss med att konstatera att det inte under några omständigheter hör hemma på en arbetsplats 2019?

Det hör inte hemma någonstans.

Om jag tror att det här förekommer i hela XXL-land? Om det är en del av en företagskultur som spårat ur?

Nej, det tror jag inte, men det finns en hårdhet och en viss grabbighet inom bolaget och det behöver nye vd:n Per Sigvardsson rätta till direkt.

Ett gott ledarskap, för det är det det handlar om, bottnar förstås i helt andra saker än det som verkar ha varit legio på varuhuset i Bromma.

Så – tagga ned XXL.

Bättre kan ni.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidXXL

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News