Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Därför lyckades inte miljardären rädda Teknikmagasinet

Turerna kring Teknikmagasinet har varit många. Länge såg det ut som att den spektakuläre ägaren Peter Gyllenhammar skulle få ordning på finanserna, men den stora verkligheten kom emellan. Föga förvånande. I stället för att reparera mobiler borde den rödgula kedjan ha funderat på vad dagens kunder egentligen förväntar sig av en modern retailer.

Publicerad: 15 januari 2020, 13:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikTeknikmagasinet

I början av mars för två år sedan gick det något av ett halvt sus genom svensk retail.

Hårt anfrätt av den nya tiden stod Teknikmagasinet på ruinens brant – då kliver en mytomspunnen miljardär in och förändrar allt.

”Jag tror verkligen att det finns förutsättningar för att skapa en stabil verksamhet som kan ägna sig åt tillväxt i stället för att tvingas till återkommande brandkårsutryckningar”, sa Peter Gyllenhammar till Market den gången.

Läs mer: Miljardären exklusivt om investeringen: ”Går in med full kraft”

Gyllenhammar hymlade samtidigt inte med att han inte hade några tidigare erfarenheter av detaljhandeln. Men på papperet såg han gott om skäl att ställa sig upp mitt i stormen och säga följande till Dagens Industri: ”När vi om fem år tittar tillbaka så tror jag inte att det har varit så dramatiskt som man nu ibland målar upp”.

Jepp. Eller, va?

Skämtade finansmannen, eller var det verkligen det han såg framför sig när han drog upp stora plånboken och la hundratals miljoner kronor på bordet?

Svårt att veta, men verkligheten kom ifatt honom och prylkedjan snabbare än så.

Butikerna har dessutom inte ångat av den upplevelselusta typ alla pratar om 2020.

Faktum är att inte ens rekonstruktören, som uppenbarligen hade en diametralt annan inställning till det hela, hann med i svängarna innan konkursansökan landade hos Solna tingsrätt.

Men ändå. Butiker i bra trafiklägen i all ära: Teknikmagasinet har inte varit tillräckligt relevant i sitt erbjudande. De ”screenagers” som kedjan har velat nå har andra ställen att gå till. Jag skulle gissa att de klickar hem en del av sina varor. Butikerna har dessutom inte ångat av den upplevelselusta typ alla pratar om 2020.

Att skylla på för höga hyror håller alltså inte. Inte heller att luta sig mot att reparera mobiltelefoner.

Läs mer: Köpare finns – men ställer tuffa krav på ägaren: ”Försätt bolaget i konkurs”

Dessutom – att en rekonstruktion tenderar att bakbinda bolag på många olika vis är känt. Teknikmagasinet är knappast ensamt om att få smaka på njugga leverantörer när man behöver dem som mest.

Så.

Att prylkedjan inte har kunnat fylla hyllorna i normal takt och därmed förlorat viktig försäljning må vara en direkt anledning till varför Peter Gyllenhammar nu väljer att stänga butiken.

Svaret på varför inte ens en orädd och optimistisk miljardär kunde få det blödande bolaget på fötter en gång för alla är ändå ett annat: Fel erbjudande i fel tid.

Inser man det för sent och inte närmar sig historien lite mer försiktigt kan det uppenbarligen gå så här illa.

Läs mer: Konkursförvaltaren har inlett räddningsaktionen: ”Förstått att det finns intressenter”

Läs mer: Teknikmagasinet ger upp – avbryter rekonstruktionen och ansöker om konkurs

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev