Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Därför är Mall of Tripla framtidens köpcentrum

På Mall of Tripla utanför Helsingfors hittar vi det köpcentrumexperterna länge pratat om. Här korsas traditionell retail med helt andra upplevelser, i ett läge många bara kan drömma om. Hyvä Suomi – välkommen till framtiden.

Publicerad: 23 oktober 2019, 08:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnUnibail-Rodamco-Westfield

Läs mer: Köpcentrumduellen – här är jätten som spöar MoS

Storleken har faktiskt ingen betydelse – en sedan länge etablerad sanning inom, ähum, rätt mycket.

Så även för de som sysslar med framtidens köpcentrum.

När Mall of Tripla öppnar på andra sidan Östersjön är man till ytan mindre än stolta Mall of Scandinavia, men den nya premiumdestinationen har något helt annat: läget.

Hört ordet trafikhubb på sistone? Exakt.

Det gäller mer än någonsin i området kring Böle station, ett par kilometer utanför hjärtat av Helsingfors.

Varje dag stannar 900 tåg och lika många bussar precis i anslutning till det nya köptemplet.

Läs mer: Köpcentrum-chefen jagar nästa Tesla: ”Den nya detaljhandeln innehåller mer än kläder och skor”

Att bedriva handel med sådana förutsättningar är förstås oerhört lukrativt – och något som till exempel Unibail-Rodamco-Westfield (ägarna till Westfield Mall of Scandinavia) hela tiden söker och också profiterar på i Solna.

Den som vill attrahera framtidens besökare måste hela tiden skruva på utbudet.

Det handlar helt enkelt om att hitta och utnyttja flöden. Eller bygga ny handel kring dem.

Alla kollar på det just nu.

Däremot räcker det inte. Den som vill attrahera framtidens besökare måste hela tiden skruva på utbudet och överträffa kundernas förväntningar.

Westfield Mall of Scandinavia lockar med bio, Tesla och virtual reality.

På Mall of Tripla är erbjudandet laddat med inomhussandstrand, museum, kyrka och hotell.

Shoppingen är fortfarande grejen under bägge taken, men den får allt större konkurrens av något helt annat.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News