Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Michael Sandsjö: Är ni engagerade i det ni gör eller blir det mycket kaffe?

Det pratas ofta om vikten av en ”god företagskultur”. Men vad betyder det – egentligen?

Publicerad: 12 september 2017, 09:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidXXLPersonalKommunikation

Läser om en amerikansk Gallupundersökning som visade att ungefär 70 procent av medarbetarna kände ett oengagemang gentemot det företag de arbetade för.

Kostnaden för den förlorade produktiviteten landade kring 550 miljarder kronor.

Är du inte intresserad av företaget du jobbar på är risken stor att du påverkar moralen negativt

Nu är allt alltid mycket större i USA och undersökningen hade ett par år på nacken. Men ta dig igenom texter om vad som skapar god respektive dålig företagskultur och ordet ”engagemang” återkommer konstant, oavsett var du driver din business.

Är du inte intresserad av företaget du jobbar på eller känner ett engagemang för produkten du tillverkar är risken stor att du påverkar moralen negativt och snart hänger ni vid kaffeautomaten i stället för att jobba.

Lätt som abc i teorin. Betydligt svårare att omsätta i praktiken.

I Sverige pratas det ofta om Ikea-andan.

När man frågar de anställda säger många att det är något speciellt med att jobba för möbeljätten, men vad exakt som skapar det goda klimatet är inte lika lätt att svara på.

I ”en möbelhandlares testamente”, författat av den legendariske grundaren Ingvar Kamprad för mer än 40 år sedan, går det ändå att spåra mycket av den kultur som sägs sitta i väggarna ute på de 400 varuhusen världen över. Nio teser avslutas med följande uppmaning till de anställda:

”Den sanna Ikea-andan bygger på vår entusiasm, på vår ständiga vilja till förnyelse, på vår kostnadsmedvetenhet, på vår vilja att ta ansvar och hjälpa till, på vår ödmjukhet inför uppgiften och på enkelheten i vårt sätt att vara."

Men, tänker du, om nu Ikea går som tåget tack vare de orden – varför inte bara kopiera konceptet rakt av?

Så enkelt är det förstås inte.

För det första: ska orden vara trovärdiga måste de laddas med ett konkret innehåll. Det måste bli verkstad och alla behöver leva därefter. Och eftersom alla verksamheter har sina egna utmaningar behöver du syna just din och förstå vad just ni är byggda av.

Läs mer: XXL:s bootcamp formar en vinnarkultur: ”Extremt resultatorienterade”

För ett par veckor sedan träffade jag 170 chefer från norskägda XXL Sport & Vildmark.

De jobbar STENHÅRT med den egna kulturen och har, liksom Ikea, nio punkter som sammanfattar allt bolaget vill vara.

Kraven på de anställda är höga. XXL ska vara bäst och vill du vara med måste du kavla upp ärmarna. Samtidigt ses personalen som ”hjältar” och faktiskt alla jag mötte pratade oerhört varmt om den anda som råder inom företaget.

Ordet som jag hörde mest i sammanhanget?

Engagemang.

Att jobba för XXL är att vara naturligt engagerad.

I dina kollegor, i de produkter du säljer och, såklart, i dina kunder.

Hur är det med dig och din personal?

Är ni engagerade i det ni gör, eller blir det mycket kaffe?

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News