Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Matjättarnas digitala uppvaknande slår mot pionjärerna

Dagligvaruhandelns största kedjor hårdsatsar på e-handel. Nu börjar deras digitala entré att drabba pionjärerna. Mathems tillväxttakt var betydligt lägre än marknadens i fjol.

Publicerad: 15 juni 2018, 09:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelMathem

Läs mer: Mathem tappar fart och ökar förlusterna – men är inte besegrade: ”Fortfarande störst”

E-handelsföregångare som Mathem har länge kunnat operera mer eller mindre ensamma och därmed växa snabbt eftersom nästan alla traditionella dagligvaruaktörer länge valde bort online till förmån för sina fysiska butiksnät.

Mathems tillväxttal har varit extrema.

Toppen var 2013 – med 182,6 procent.

Men nu är det nya tider när mer eller mindre alla stora dagligvarukedjor går ”all in” på nätet för att inte riskera att förlora kunder och tappa försäljning till konkurrenterna.

Ica-butikerna är enligt Ica Gruppens rapporter numera störst på nätet medan Coop, Hemköp och Willys successivt intar nya geografiska marknader.

Och i höst breddar uppstickaren City Gross sitt e-handelserbjudande så att kunderna också kan välja lösplock när de klickar hem maten.

Kedjornas plötsliga digitala uppvaknande har som väntat fått betydande påverkan på Mathems försäljningsutveckling.

Senaste räkenskapsåret bromsade tillväxten in rejält enligt bokslutet som Market är först att rapportera om.

Grundaren och vd:n Tomas Kull tvingades 2017 att nöja sig med en säljökning på historiskt låga 12,7 procent.

Risken är betydande för Mathem att bolaget fortsätter att tappa fart

Nivån är avsevärt lägre än index för branschen som enligt Svensk Digitalhandels kartläggning uppgick till 19 procent – om än från lägre nivåer.

Risken är betydande för Mathem att bolaget fortsätter att tappa fart när City Gross, Coop, Hemköp, Ica och Willys växlar upp ytterligare online för att försvara sina marknadsandelar från det fysiska butiksnätet.

Hushållen har en långvarig relation till dagligvarukedjorna och när dessa nu också erbjuder möjligheten att e-handla är det inte osannolikt att kunder byter leverantör av e-handelstjänster.

Starka butiksvarumärken, lojalitetsprogram och medlemskap (Coop) bidrar också till att marknadsandelarna i e-handeln lär justeras i år och framöver.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelMathem

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev