Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Marie Hillblom: En unken, ojämställd kultur – skriver vi 1846 eller 2020?

Nej, inte det där jämställdhetssnacket igen, tänker du. Men nu, mitt i coronapandemins minskade kundflöden, ekonomisk kris och ökade krav på hållbarhet, är det precis det du borde tänka på: jämställdhet.

Publicerad: 30 juni 2020, 07:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Jämställdhet

Läs mer: Coronakrisen kan göra handeln mindre jämställd: ”Många pausar arbetet”

1846 fick kvinnor laglig rätt att bedriva näringsverksamhet inom delar av handeln. Ja, eller inte alla kvinnor, bara den som var ogift, frånskild eller änka. Och en del undantag hade gjorts innan 1846: fattiga kvinnor kunde få driva småhandel – om de inte konkurrerade med männens företag.

Över 170 år har gått sedan kvinnor fick laglig rätt att vara företagare inom handeln, men fortfarande är kvinnor i minoritet bland handelns egenföretagare. Det visar purfärska siffror från Statistiska centralbyrån. Bara tre av tio egenföretagare inom handeln är kvinnor.

Läs mer: Männen dominerar handelns maktposter – vart tredje storbolag saknar kvinnor i styrelsen

Jämställdheten i handeln som helhet är inte bättre den; sju av tio butikssäljare inom dagligvaruhandeln är kvinnor, sex av tio butikssäljare inom fackhandeln är kvinnor.

Många av handelns kvinnor jobbar deltid, tar ut merparten av föräldrapenningen, sköter mesta delen av vabbandet och har fler sjukdagar än männen.

Kvinnor har i snitt 95 procent av männens lön, en lägre inkomst livet genom och en pension som sen är i snitt 69 procent av männens.

Den som vill ta steget in i framtiden borde alltså bry sig något grymt om jämställdheten.

Traditioner sitter hårt. Det är SCB-siffrorna bevis för. Och räcker inte de kan vi påminna om granskningen som Market gjorde i våras som visar att i de 100 största retailbolagen i Sverige sitter en man på ordförandestolen i 88 stycken och på vd-stolen i 83.

Borde vi inte kommit längre på 170 år? Jo, det är klart och handeln borde se till att coronapandemin blir motorn som speedar upp förändringen och leder till jämställdhet. För jämställdhet leder inte bara till minskade klyftor mellan kvinnor och män, lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter för kvinnor och män, utan också till samhällen som både är lyckligare – och mer hållbara.

Läs mer: Slump eller fakta – hälften av branschens mest empatiska företag leds av kvinnor

Just nu upplever vi en av de tuffaste kriserna i modern tid, både i mänskligt lidande och ekonomiska förluster. Stora delar av handeln går på knäna samtidigt som nya konsumtionsmönster skapas. Experter pekar på behovet av innovation för att överleva. Och innovation borde kroka arm med jämställdhet. Jämställdhet medför utrymme för flera perspektiv och studier visar att det ger ökad innovationskraft, ökad kreativitet och i slutändan ökad lönsamhet.

Den som vill ta steget in i framtiden borde alltså bry sig något grymt om jämställdheten för att inte missa affärsfördelarna.

Går det? Ja, säger jämställdhetsexperten Amanda Lundeteg på stiftelsen Allbright. Men det gör sig inte självt, utan kräver ett medvetet arbete.

Läs mer: Bryt mönstret: Fem tips för en rättvis och jämställd rekrytering

Att det inte löser sig självt med tiden visar också Allbrights senaste rapport om techbranschen, där ett gäng e-handelsaktörer ingår – sådana som ska vara framåtlutade och stå för det nya. Eller hur? Men rapporten visar en unken, ojämställd kultur där fyra av tio kvinnor känt sig diskriminerade främst på grund av kön och var femte uppger sig ha utsatts för sexuella trakasserier. Knappast jämställda arbetsplatser som doftar inkludering.

Hur var det, skriver vi 1846 eller 2020?

Marie Hillblom

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Jämställdhet

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News