Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Katarina Graffman: Lyssna inte på kunderna om du vill förstå deras behov

”Ökad information om vad varumärket X står för efterfrågas av alla konsumenter – och kan underlätta konsumenternas val i butiken”. Denna ”slutsats” är typisk för undersökningar som bygger på fråga-svar-metoden. Och det är den metod som används till typ 99 procent för att få kunskap om kunderna. Frågan är bara vad det är för sorts kunskap.

Publicerad: 16 juni 2022, 12:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Katarina Graffman är doktor i antropologi, föreläsare, författare och fristånde kolumnist på Market.se.

Foto: Edwin Tan/Getty


Ämnen i artikeln:

Market InsightsKundbeteende

Slutsatsen att information är vägen till frälsning gäller inte minst för ”hållbara produkter”. ”Hur tusan ska vi få kunder att köpa fler hållbara produkter? Jaaaa, tydligen är det mer information

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Katarina Graffman

redaktionen@market.se

Ämnen i artikeln:

Market InsightsKundbeteende

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev