Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Julia Forsberg: Lykos tillväxtresa är inte fri från utmaningar

Lyko har gått starkt genom pandemin och presenterar höga tillväxtsiffror under 2020. Ett flertal satsningar tyder på att tillväxtresan inte är över än. Försäljningen ökar på hela den Nordiska marknaden och företaget expanderar till fler länder i Europa.

Publicerad: 23 oktober 2020, 08:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvårdE-handelEkonomiLykoOmnikanalCorona

När Lyko i dag presenterade sina siffror för årets tredje kvartal kunde det konstateras att företaget haft en stark försäljningstillväxt, trots ett stort tapp i fysiska butiker.

”Det kostar att växa. Bruttovinstmarginalen minskade.”

Tillväxten online låg på 67,8 procent under det tredje kvartalet, jämfört med samma period året innan. Hela 82,2 procent av företagets totala försäljning sker nu via e-handel.

Totalt under perioden januari till september har företaget haft en försäljningstillväxt på 41,2 procent.

Men det kostar att växa. Bruttovinstmarginalen minskade både för det enskilda kvartalet och sammanslaget för perioden januari till september i år. Företaget själva förklarar det med den starka tillväxten online där marginalerna är lägre. Samtidigt ökar de externa kostnaderna för bland annat frakt.

Läs mer: Lykos butiker fortsätter att kämpa  – online rusar försäljningen

Det talar gott att företaget trots allt lyckas lämna ett rörelseresultat på 9,8 miljoner när e-handeln har expanderat så kraftigt. Men det finns fortfarande en hel del utmaningar kvar i logistik och butiksnät när kundernas köpbeteende förändras.

Att Lyko skyndade på processen med utbyggnad av automatlagret tyder på att företaget förbereder sig för en ännu större försäljningsökning online.

”När nästan hela försäljningen sker via e-handeln kan man fråga sig om det verkligen är en upprustning av butiksnätet som de bör satsa på.”

Bolaget har även satsat på att börja göra om butikerna för att kunderna ska komma åt hela sortimentet via omnikanal.

Lyko själva säger att kanalerna bygger varandra. Än så länge fyller butikerna uppenbarligen en funktion eftersom att de överträffade e-handeln vid lanseringen av hårvårdsvarumärket Davroe. Men när nästan hela försäljningen sker via e-handeln kan man fråga sig om det verkligen är en upprustning av butiksnätet som de bör satsa på.

Samtidigt som e-handeln ökar fortsätter Lyko att expandera utanför Sverige. Tillväxten är stark på den nordiska marknaden och Norge står nu för 16 procent av den totala försäljningen.

Läs mer: Lykos omnisatsning: ”20 procent av det vi säljer finns inte i butiken”

Företaget har även gått ut med att de kommer att lansera i flera länder i Europa. Först ut blev Tyskland, Österrike, Nederländerna och Polen där sajterna öppnade i början av oktober.

”Alla tecken tyder på att företaget står inför ytterligare en tillväxtresa.”

Precis som för många andra detaljhandlare har covid-19 påverkat Lykos fysiska butiker negativt medan e-handeln växer. Men trots att pandemin har gjort att vi spenderar mer tid hemma säger Lyko att de växer inom samtliga produktsegment.

Det är många satsningar på gång för Lyko just nu. Att de länge har varit en stark skönhetsaktör på nätet och att de är verksamma inom ett segment som fortfarande säljer har gjort dem till en av pandemins vinnare.

Alla tecken tyder på att företaget står inför ytterligare en tillväxtresa. Men frågan är hur de ska lyckas hålla ned kostnaderna för den ökade e-handeln.

Läs mer: Det mörka arvet har format Rickard Lyko: ”Vi måste bli tuffare och våga ta ställning”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News