Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Helen Preutz: Lyko vill bli störst, bäst och vackrast – men även de har skönhetsfläckar

Spegel, spegel på väggen där. Säg vem som skönast i branschen är. Vansbro-baserade Lyko är en stark kandidat som kan imponera med snabb tillväxt. De fysiska butikerna må vara en skönhetsfläck, men behövs för helheten, hävdar bolaget.

Publicerad: 21 april 2021, 08:04

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvårdEkonomiLyko

Skönhetsaktören Lyko har lyckats med en svår ekvation – nämligen att kombinera en hög tillväxttakt med ökad lönsamhet. Under det första kvartalet i år ökade försäljningen, i synnerhet online. Samtidigt fördubblades rörelseresultat i måttet EBITDA och rörelsemarginalen ökade. Även bruttovinstmarginalen ligger i stort sett oförändrad på en hög nivå.

Medan andra aktörer i branschen satsar stort på reklam sociala medier har Lyko istället investerat i tv-reklam vilket, enligt bolaget själva, gett god effekt i form av högre varumärkeskännedom.

Läs mer: Kraftig tillväxt online för Lyko – men de fysiska butikerna fortsätter kämpa

För en månad sedan köpte Lyko konkursade Make Up Store för elva miljoner kronor. I paketet ingick varulager, inventarier och immateriella tillgångar samt möjlighet att förhandla om fortsatta hyreskontrakt för de 13 butikerna. Dock bestämde sig den nya ägaren bara för att behålla tre.

”Den fysiska verksamheten måste ses som ett sorgebarn.”

Och det är online som styrkan ligger för Lyko medan den fysiska verksamheten måste ses som ett sorgebarn.

Kedjan har i dag ett trettiotal butiker i Sverige, varav många hängt med sedan köpet av hårvårdskedjan Bellbox 2014.

Så sent som 2015 utlovades en storsatsning på butiker, vilket var dåtidens recept på framgång. Dock har butiksnätet istället bantats på senare år. Bara i år har tre butiker offrats, i Växjö, Norrköping och Falun.

Läs mer: Beskedet efter förvärvet: Make Up Store ska drivas vidare som eget varumärke

För medan e-handeln går som tåget fortsätter Lyko Retail att bromsa tillväxttakten. Under kvartalet backade försäljningen i fysiska butiker med 30 procent.

Enligt vd Rickard Lyko är försäljningstappet i fysisk butik främst en effekt av pandemin, men en snabb tillbakablick i Markets arkiv ger ett stort antal träffar på temat ”stark tillväxt för Lyko online – motigt för butikerna” varav vissa är flera år gamla.

”Om Richard Lykos recept håller framöver återstår att se.”

För den fysiska butiksverksamheten får man backa tillbaka till 2017 för att se ett positivt resultat. Men trots motgångarna har vd Rickard Lyko stenhårt hållit fast vid principen att kombinationen av fysiska butiker och e-handel är det bästa receptet för tillväxt.

I fjol lanserades Lyko på fyra nya marknader med siktet inställt på fortsatt expansion i Europa, bland annat genom fler förvärv. För att möjliggöra det tidigarelades utbyggnaden av automatlagret som ger fördubblad lagrings- och produktionskapacitet.

Om Richard Lykos recept håller framöver återstår att se. Men optimismen är stor.

Läs mer: Lyko avvecklar ytterligare en butik – tredje hittills i år: ”Inte fått ihop det”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev