Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Lotta Lyrå har klätt Clas Ohlson i ny kostym – och rustat för tuffare tider

Efter tre år har Lotta Lyrå kommenterat sin sista delårsrapport för Clas Ohlson. Tre år fyllda av utveckling, innovation och omställning. Detaljhandeln blir en förnyare fattigare.

Publicerad: 2 december 2020, 08:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusClas Ohlson

När Lotta Lyrå tillträdde som vd för Clas Ohlson 2017 var hon den sjätte i ordningen. Hon plockades från Ikea och var dessutom den första kvinnan för en verksamhet som av många betraktades som de händiga männens vattenhål.

”Relevans – ett ord som har dykt upp flera gånger under hennes år som Clas Ohlson-vd och som hon har tagit med sig från Ikea.”

Det kändes där och då som en spännande rekrytering för en kedja som stod med fötterna i både butik- och e-handel men kanske sakande det där självklara bredbenta självförtroendet för att lysa i en snabbt växande digital era.

Lotta Lyrås första rapportpresentation vittnade också om det darriga läget. Försäljningen haltade med en blygsam ökning. I sin första kommentar för en delårsrapport skrev hon att ”arbetet med att bli än mer relevanta i vårt erbjudande fortsätter”.

Relevans – ett ord som har dykt upp flera gånger under hennes år som Clas Ohlson-vd och som hon har tagit med sig från Ikea: Titta inte så mycket på andra utan hitta din egen väg.

Läs mer: Clas Ohlson stärker resultatet – trots trög försäljning: ”Vi har gjort vår hemläxa”

Vd-stolen hann knappt bli varm förrän hon initierade ett strategiarbete för de kommande åren. Inte helt oväntat var online en viktig komponent samtidigt som det även talades om ett kompletterande tjänsteutbud. Det blev viktigare att tillföra mer än bara varor.

Det handlade också om att skruva på sortimentet. Kedjan har under de senaste åren gått från ett tyngre fokus på bygg och fix till att bli mer inriktade på hela hemmet. Lite mindre hammare och spik – lite mer mys och belysning.

”Det blev lite mer swag över Clas Ohlson. Vem kunde tro det?”

Bland allt som har hänt finns fler saker som står ut: Samarbetet med Mathem och tjänsteerbjudandena Clas Fixare och videohjälp är några givna.

Kopplingen mellan e-handel och fysiska butiker stärktes bland annat med kortare tider från beställning till uthämtning i butik. Lanseringen av konceptbutiken Lab Store i Stockholm blev en arena för produkter och tjänster där alla idéer kan testas med kunderna innan de eventuellt sjösätts. Även begreppet compact store blev verklighet med ett par etableringar i trafikerade lägen.

Det blev lite mer swag över Clas Ohlson. Vem kunde tro det?

Läs mer: Clas Ohlson hjälper kunderna via länk: ”Många problem kan lösas enkelt”

Men det har inte bara varit gasen i botten. Lotta Lyrå har även tvingats dra i handbromsen i avgörande frågor. I slutet på 2018 meddelades att alla butiker i Storbritannien och Tyskland skulle läggas ner. Strax därefter påbörjades en organisationsförändring där cirka 200 tjänster berördes i omställningsarbetet till ökad digitalisering.

”Jag inbillar mig att Lotta Lyrås avtryck under hennes år vid rodret har satt bolaget i en bättre position att klara svåra tider.”

I dag har hon presenterat sin sista delårsrapport för Clas Ohlson. Precis som för många andra präglas den av utmaningar kring coronapandemin.

Jag inbillar mig att Lotta Lyrås avtryck under hennes år vid rodret har satt bolaget i en bättre position att klara svåra tider. Under corona har det varit viktigt för handelsbolag att spela en större roll i kundernas vardag i hemmet – vilket har varit en viktig del i hennes filosofi redan från start.

På fredag lämnar hon vd-stolen. Detaljhandeln blir en förnyare fattigare.

Läs mer: Clas Ohlson ökar tempot – nu kan kunden hämta i butik efter en halvtimme

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusClas Ohlson

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News