Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Liket lever – nu krävs snabb action för att attrahera kunderna

Teknikmagasinet, prylkedjan med nio liv. Nu krävs det dock kraftfulla åtgärder från den nya ägaren för att den turbulenta historien inte ska upprepa sig.

Publicerad: 30 januari 2020, 06:23

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikTeknikmagasinet

Från Peter Gyllenhammar till Ambia Trading Group.

Från finansvärlden i Stockholms innerstad till den småländska entreprenörsmyllan i Vimmerby.

När den krisande prylkedjan Teknikmagasinet fick nya ägare under onsdagseftermiddagen gick det betydligt snabbare än konkursförvaltaren Bo Söder hade vågat hoppas på.

Nu behöver omställningen till att bli en modern retailer ta ännu mer fart, även om Gyllenhammar och vd Ulrika Göransson redan hann göra en hel del rätt innan bilan föll.

Läs mer: Klart: Teknikmagasinet lever vidare – Ambia köper för 41 miljoner

Att, liksom flera andra konkurrenter, addera service (av mobiltelefoner) till erbjudandet, är ett steg i rätt riktning. Men det räcker inte.

Utmaningar saknas inte och förhoppningsvis inte heller medel för att städa upp och bygga nytt.

I skarp konkurrens av e-handeln måste Teknikmagasinet och den nya ägaren vässa butikerna och skapa tydliga anledningar för kunderna att hitta dit.

En helt nödvändig fråga som måste få ett svar är: Vad är grejen med Teknikmagasinet? ”Funtech” och ”lifestyle” låter spännande, men vad betyder det egentligen?

Läs mer: Tidigare ägaren i exklusiv intervju: Borde aldrig ha köpt

Ska Ambia Trading Group inte bara bli en i raden av räddande änglar för Teknikmagasinet krävs det action direkt. Utmaningar saknas inte och förhoppningsvis inte heller medel för att städa upp och bygga nytt.

Men, förflyttningen från en kapitalstark men ovan detaljhandelsägare till ett bolag som faktiskt har erfarenhet av branschen, skapar ändå förväntningar.

Om Ambia, bland annat med Digital Inn i portföljen, kan leva upp till dem återstår att se.

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News