Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Låt dig inte luras, det är de stökiga som blir vinnare

Publicerad: 8 februari 2019, 08:09

Det byggs om och stökas för fullt i detaljhandeln. Men tro inte att det alltid är de som får negativa rubriker som är mest illa ute. Ofta är det tvärt om.


Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonIkea

Det är gott om rubriker om kedjor som förändrar och stuvar om: Clas Ohlson lämnar länder, kapar kostnader och formar nya servicekoncept. Ikea fryser etableringar, utvecklar sin e-handel och skruvar på cityformat. Åhléns stänger varuhus, lägger allt mer på nätet och öppnar outlets. Norska Varner-gruppen lägger ner Days Like This för att ”samla krafterna”. Ica drar ned på personal, styr om kompetens och satsar digitalt.

Det är stökiga förändringstider.

Men låt dig inte luras.

Tro inte att för dagen negativa signaler – det kommer fler under 2019 – alltid är tecken på att det går utför. Visst kan det vara så, men ofta är det tvärtom. Det är de jobbiga, de som ställer om och tar smällar nu som kommer att bli vinnarna.

Läs mer: Så fixar hon Clas Ohlson: ”Skapa ett långsiktigt lönsamt bolag”

Och omvänt: Hälsan tiger inte still. Tro inte att det är kedjorna som inte stökar som mår bra.

Anrika familjeföretaget Top-Toys konkurs är ett sorgligt exempel. Innan kraschen mitt i julhandeln hade den nya ledningen satsat intensivt på omnikanal, pressade priser och digital teknik. En rad åtgärder, men det var för sent. Under för lång tid innan förändringsresan startade hade för lite gjorts och för lite hörts, samtidigt som näthandeln från Asien och nya lekvanor sedan flera år redan ritat om branschkartan.

Det finns nya detaljhandelsbolag som kliver rakt in på marknaden i rätt kostym och resurser som är finkalibrerade från början.

126-åriga Sears, en gång USA:s största retailer som under sina glansdagar fanns på 2 300 platser, vaknade för sent inför förändrade köpmönster och har fått se kedjan kollapsa. Konkursauktionen för ett par veckor sedan handlade om att eventuellt kunna rädda 400 varuhus.

Det finns nya detaljhandelsbolag som kliver rakt in på marknaden i rätt kostym och resurser som är finkalibrerade från början. Många är framgångsrika och från dem hörs inget ombyggnadsstök.

Men det är traditionella aktörer med större butiksnät, kostnadsmassor och affärsidéer som formades i en annan tid som måste orka säga ”kill your darlings”. Som familjen Bengtsson gjorde. Våren 2016 tog de, efter att ha gjort en ”reality check”, ett lika jobbigt som proaktivt beslut genom att efter 65 år lägga ned varumärket Siba och satsa helt på nätanpassade Netonnet.

Läs mer: Sagan om Siba – och berättelsen om ett riktigt svårt beslut

För tidsfaktorn är skoningslös. Det är de som väntar för länge – och tvingas reagera i stället för att agera – som hamnar i en dynamik man tappar kontrollen över. En konsekvens av digitaliseringen och behoven av snabba krafttag är också att det inte räcker med en operativt driftig ledningsgrupp i dagens detaljhandel, det blir avgörande att ha en vaken styrelse.

Så: Avvakta, ta omställningen sen och inte nu? Möjligen ser nästa resultat bättre ut och negativa rubriker styrs bort för stunden.

Och snart blir det inga rubriker alls.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonIkea

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev